Why a public-private partnership?
Is co-financed by the European Union
Why a public-private partnership?
Jak si schovat elektřinu na horší časy nebo využít teplo z jaderných reaktorů, a ještě přitom získat palivo pro auta či autobusy? Výrobou vodíku z vody. Nové možnosti této technologie zkoumají odborníci v Řeži u Prahy.
V čase prebytku elektriny sa zásobník s vodíkom naplní a domácnosť ho potom môže využívať v prípade potreby.
Fotovoltaika v spojení s vodíkovou batériou spĺňa víziu malej domácej energetiky. Informuje o tom portál E15.cz. Vývoj nezadržateľne smeruje k posilňovaniu energetickej samostatnosti spotrebiteľov.
V budúcnosti prináša riešenie práve prepojenie fotovoltaiky a vodíkovej batérie, ktorá by dokázala zásobovať domácnosť až tri týždne. Teraz ho vyvíjajú a testujú odborníci spoločnosti ÚJV Řež zo skupiny ČEZ.
Vývoj nezadržitelně směřuje k posilování energetické samostatnosti spotřebitelů. V budoucnu přináší řešení právě propojení fotovoltaiky a vodíkové baterie, která by dokázala zásobovat domácnost až tři týdny i za nevlídného počasí. Nyní ho vyvíjejí a testují odborníci společnosti ÚJV Řež ze Skupiny ČEZ.
Využívání elektřiny ze Slunce je vnímáno jako ekologické a vzhledem k zlevňování výroby panelů čím dál tím levnější. Fotovoltaické panely na střechách jí však nemusí vyrábět zrovna, když potřebujeme. To je dáno přírodními zákony. „Solární panely zažívají svůj energetický vrchol kolem poledne, zatímco nejvyšší spotřeba domácností je až ve večerních hodinách. A tady by mohly nastoupit naše vodíkové zásobníky. V čase přebytku elektřiny se zásobník naplní a domácnost jí pak může využívat v případě potřeby, a to i dlouhodobě za nepříznivého počasí,“ vysvětluje výzkumný záměr Karel Křížek, předseda představenstva a CEO ÚJV Řež, a. s.
Efektivní využívání solární energie ve spojení s vodíkovou baterií naplňuje vize malé energetiky a energetické soběstačnosti. Potvrzuje to odborníci společnosti ÚJV Řež ze Skupiny ČEZ, kteří vyvíjejí a testují vodíkové baterie pro skladování solární energie. Právě propojení fotovoltaiky a vodíkové baterie umožní zásobování domácností energií, a to po dobu až tři týdnů i za nevlídného počasí.
Využívání elektřiny ze Slunce je vnímáno jako ekologické a vzhledem k zlevňování výroby panelů čím dál tím levnější. Fotovoltaické panely na střechách jí však nemusí vyrábět zrovna, když potřebujeme. To je dáno přírodními zákony.
Vývoj nezadržitelně směřuje k posilování energetické samostatnosti spotřebitelů. V budoucnu přináší řešení právě propojení fotovoltaiky a vodíkové baterie, která by dokázala zásobovat domácnost až tři týdny i za nevlídného počasí. Nyní ho vyvíjejí a testují odborníci společnosti ÚJV Řež ze Skupiny ČEZ.
Využívání elektřiny ze Slunce je vnímáno jako ekologické a vzhledem k zlevňování výroby panelů čím dál tím levnější. Fotovoltaické panely na střechách jí však nemusí vyrábět zrovna, když potřebujeme. To je dáno přírodními zákony. „Solární panely zažívají svůj energetický vrchol kolem poledne, zatímco nejvyšší spotřeba domácností je až ve večerních hodinách. A tady by mohly nastoupit naše vodíkové zásobníky. V čase přebytku elektřiny se zásobník naplní a domácnost jí pak může využívat v případě potřeby, a to i dlouhodobě za nepříznivého počasí,“ vysvětluje výzkumný záměr Karel Křížek, předseda představenstva a CEO ÚJV Řež.
O energetické nezávislosti sní stále více lidí. Někdo se chce zbavit závislosti na firmách, jako je ČEZ, dalším jde o ochranu proti případnému blackoutu a někomu jednoduše kvůli přílišné odlehlosti jejich domu nebo chalupy nic jiného nezbývá. A právě ČEZ, respektive jeho dceřiná společnost ÚJV Řež (Ústav jaderného výzkumu), těmto lidem možná pomůže nezávislosti dosáhnout. V ÚJV Řež totiž vědci vyvinuli a nyní testují kombinaci solárních panelů a vodíkové baterie, která pokryje spotřebu průměrné domácnosti na 24 dní.
Vodík představuje jednu z významných surovin chemického průmyslu a jako takový je dnes odbornou komunitou vnímán především. Tomuto faktu odpovídá skutečnost, že v roce 2007 dosahovala produkční kapacita této komodity v Evropě 90.109 Nm3 ročně. Výroba je založena primárně na zpracování fosilních paliv, zejména pak zemního plynu, těžkých ropných frakcí, ale i uhlí. Konstruovány jsou převážně velkokapacitní výrobní jednotky, a to téměř výhradně přímo na místě spotřeby. Rozhodující většinu kapacity (57.109 Nm3) spotřebovávají producenti pro vlastní výroby. Nezanedbatelná část vodíku 23.109 Nm3 vzniká jako vedlejší produkt výroby jiné látky a bývá obvykle rovněž využita pro navazující výroby, nebo spálena na místě produkce. Zbývající část je obchodována. Za předpokladu plného využití instalovaných výrob dosahuje obchodovatelný podíl výrobní kapacity vodíku instalované v Evropě hodnoty 2 až 10.109 Nm3 [1].
Pan Indra z českého zastoupení Hondy nás poprvé kontaktoval koncem minulého roku prostřednictvím webu, kde jsme informovali o projektu TriHyBus. Tentokrát se zajímal o možnosti tankování vodíku pro osobní automobil. Z další komunikace vyplynulo, že české zastoupení Hondy plánuje pro svou promo akci využít vodíkovou Hondu FCX Clarity. Dokonce má v úmyslu zapůjčovat novinářům hned dva stroje! Nadšeně jsme souhlasili a přislíbili podporu.
Dne 5.11.2009 proběhlo v areálu dopravce Veolia Transport slavnostní zahájení provozu čerpací vodíkové stanice, která byla postavena v rámci realizace projektu TriHyBus, ...
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.