Nový klimaticky neutrální rámec Mezinárodní námořní organizace

Mezinárodní námořní organizace (IMO) navrhla nový ambiciózní rámec, tzv. Net Zero Framework (NZF), přechodu na klimaticky neutrální námořní dopravu do roku 2050. Tento Návrh pracuje s vytvořením Fondu pro dosažení klimatické neutrality, do něhož by měly putovat peníze z penalizací za překročení navrženého emisního stropu pro námořní přepravce. Proti NZF se však hlasitě postavila administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa, Saudská Arábie i někteří provozovatelé námořních přepravních společností.

Vodíkový průmysl na rozcestí: nastane požadovaná revize pravidel?

V uplynulých týdnech se uskutečnily velké vodíkové akce, European Hydrogen Week v Bruselu a World Hydrogen Week v Kodani, jimž vládlo téma volání po revizi evropských pravidel pro obnovitelný vodík v rámci delegovaného aktu k RFNBO. Ty jsou totiž podle mnohých odborníků příliš ambiciózní a zpomalují rozvoj vodíkového sektoru. Delegovaný aktu přijatý v roce 2023 předpokládá úpravu až v roce 2028, nicméně asociace např. Hydrogen Europe a HYTEP apelují na změnu v dřívějším termínu.

Vodíkové cíle EU budou k roku 2030 naplněny pouze z více než poloviny

Vodík vyráběný nízkoemisními technologiemi podle studie Clean Hydrogen Monitor 2025 vydané asociací Hydrogen Europe tvoří pouze 1,1 % z celkové vodíkové produkce Evropské unie, což dle současných výhledů povede k naplnění evropských regulatorních požadavků pro výrobu vodíku k roku 2030 pouze ze zhruba 60 %. Důvodem jsou dle Studie nedostatečné investiční pobídky, nedostatečná transpozice RED III či pomalý rozvoj infrastruktury. I přesto, že mezi zářím 2024 a červencem 2025 došly projekty s kapacitou 517 MW do fáze finálního investičního rozhodnutí (FID), data ukazují na trend zpomalení.

Téměř polovina vítězů druhé aukce Evropské vodíkové banky odstoupila

Evropská komise odhalila, že z 15 projektů, které získaly podporu ve druhé aukci Evropské vodíkové banky (EHB) v květnu 2025, nakonec sedm odstoupilo ještě před podpisem grantové smlouvy. Limit podpory na 1 kg vodíku bude proto zvednut u některých projektů až na podporu v hodnotě 1,22 € za kg vodíku. 

Vodík zaostává za ambicemi, ale růst je zřetelný, uvádí IEA v každoročním reportu

Mezinárodní energetická agentura (IEA) ve své nové zprávě Global Hydrogen Review 2025 upozorňuje, že rozvoj výroby vodíku nízkoemisními způsoby zaostává za původními očekáváními, přesto ale dochází k reálnému růstu. Podle aktuálních dat by do roku 2030 mohlo být v provozu, výstavbě či ve fázi finálního investičního rozhodnutí (FID) přibližně 4,2 milionu tun roční kapacity výroby vodíku, který je vyráběn buďto elektrolýzou nebo jinými nízkoemisními způsoby.

Německý ocelářský koncern SHS Group bude odebírat tisíce tun obnovitelného vodíku z Francie

Německá skupina Stahl-Holding-Saar (SHS Group) uzavřela desetiletou smlouvu s francouzskou společností Verso Energy. Od roku 2029 bude SHS Group odebírat minimálně 6 000 tun obnovitelného vodíku (RFNBO) ročně, certifikovaného jako RFNBO

Německý regulátor schválil finální podobu poplatku za využití národní páteřní sítě vodíkovodů

Německá federální regulátor plynovodní, elektrické, telekomunikační, poštovní a vlakové infrastruktury (BNetzA) oficiálně schválil tarif za využívání německé páteřní vodíkové sítě KernNetz. Německo přistoupilo k regulaci potrubní vodíkové infrastruktury prostřednictvím vytvoření amortizačního konta, na kterém se bude stát a soukromé společnosti podílet až do roku 2055. Poplatek v hodnotě 25 € za kapacitu pro každou kWh v rámci každé hodiny po celý rok budou uživatelé KernNetzu platit tak, aby docházelo k amortizaci plynovodní přepravy, ale cena za přepravu vodíku nebyla pro koncového uživatele neúnosná.

Německá vodíková revoluce: klimaticky neutrálně vyrobený vodík zrovnoprávněn s obnovitelným vodíkem

Na začátku června 2025 německé ministerstvo hospodářství a energetiky otevřelo veřejné připomínkové řízení pro návrh novelizace Zákona o urychlení rozvoje vodíku (Wasserstoffbeschleunigungsgesetz). Cílem novelizace je podpora rozvoje vodíkového hospodářství, zejména pomocí zrychlení schvalování projektů na výrobu nebo dovoz obnovitelného vodíku a jeho derivátů, jakož i související infrastruktury. Přelomovým momentem návrhu je zrovnoprávnění „obnovitelného vodíku“ a „klimaticky neutrálně vyrobeného vodíku“.

Nový Rámec pro opatření státní podpory na podporu Dohody o čistém průmyslu je dobrou zprávou pro vodík

Evropská komise vydala 4. července 2025 nový Rámec pro opatření státní podpory na podporu Dohody o čistém průmyslu (zkráceně CISAF). Rámec navazuje na dočasný krizový rámec, který byl vydán v reakci na Ruskem vedenou válku na Ukrajině. Oproti předchozímu dočasnému rámci otevírá veřejnou podporu i nízkouhlíkovým palivům a značí odklon od příliš zeleně nastavených pravidel s cílem zahrnout i nízkouhlíkové technologie v souladu s přístupem technologické neutrality. V čem je ale relevantní pro podporu vodíku? To si řekneme v tomto článku. 

Téměř 30 evropských firem založilo novou iniciativu Global Hydrogen Mobility Alliance

Téměř 30 evropských firem, mezi které se zařadily firma Bosch, Daimler, Messer Technogas či Solaris, spojilo síly a založilo novou iniciativu s názvem Global Hydrogen Mobility Alliance (GHMA) s jasným cílem: vyslat silný signál, že vodík v dopravě je nezbytným doplňkem k bateriové elektromobilitě a bez něj nebude možné naplnit klimatické a strategické cíle Evropy v oblasti dopravy. 

Image

Projekt “Koordinační činnost České vodíkové technologické platformy 2027“
CZ.01.01.01/07/24_052/0005624
je spolufinancován Evropskou uniií.