Z větru a vody vyrobený vodík

Společnost E.ON spustila ve zkušebním provozu ve Falkenhagenu nové zařízení, které využívá přebytků elektrické energie k produkci vodíku elektrolýzou vody. Vyrobený vodík je následně přidáván do potrubí sloužícího k rozvodu zemního plynu. Elektrickou energii dodává nedaleká větrná farma. Ve zkušebním provozu je do distribuční sítě zemního plynu přidáváno 160 m3/h. Až bude komplex plně dostavěný a funkční, tedy koncem srpna tohoto roku, bude do sítě dodáváno 360 m3/h. Využití distribuční sítě zemního plynu pro uskladnění vodíku z obnovitelných zdrojů nabízí řadu výhod. Tímto způsobem je například možné dopravovat velké množství energie na dlouhé vzdálenosti s mnohem větší účinností, než jaké je možné dosáhnout s využitím elektrické distribuční sítě.

Sto milionů dolarů pro rozvoj čistých zdrojů energie

Telekomunikační gigant Verizon se rozhodl investovat sto milionů amerických dolarů ve Spojených státech na rozvoj solární energie a palivových článků, které budou dodávat elektrickou energii pro 19 jeho podniků v sedmi různých státech. Celý projekt, jehož cílem je snížení emisí oxidu uhličitého u podniků Verizonu o 10 000 tun, by měl být hotový v průběhu příštího roku.

Hyundai dodala prvních 15 vozů do dánského Copenhagenu

Prvních 15 z celkového počtu 1000 vodíkových elektromobilů Hyundai ix35 Fuel Cell bylo předáno během slavnostního otevření nejnovější vodíkové čerpací stanice v Copenhagenu. Ta byla instalována pouhých 48 hodin před prvním natankováním. Vozy Hyundai ix35 FC byly dodány v rámci evropského programu HyTEC, jehož cílem je vytvoření dvou center vodíkových elektromobilů. Jedno z takových center má být právě v dánském hlavním městě, druhé pak v Londýně. Dlouhodobějším cílem představitelů Copenhagenu je dosáhnout ve městě uhlík neutrálního stavu a to do roku 2025. Jiným, dřívějším úspěchem projektu HyTEC bylo nasazení pěti vodíkových černých taxíků v Londýně během olympijský her 2012.

Spolupráce s Proelektrotechniky.cz

Česká vodíková technologická platforma navázala mediální spolupráci s odborným informačním portálem www.proelektrotechniky.cz a s konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která tento portál provozuje.

Portál Proelektrotechniky.cz je zaměřený na poskytování aktuálních a ověřených informací o projektech a technologiích z elektrotechniky, energetiky a automatizace po celém světě, včetně technologií využívajících palivové články v mobilních a stacionárních aplikacích nebo projektů „power-to-gas“. Vodíkové technologie sleduje i v souvislosti s vývojem jaderné energetiky. Informace z uvedených oblastí portál průběžně publikuje v rubrikách „Obnovitelné zdroje“, „Výroba a přenos“ a „Elektromobilita“.

500 prodaných metanolových palivových článků

Stacionární jednotky palivových článků se velmi často využívají jako záložní jednotky, či přímo jako zdroje energie pro telekomunikační antény. Ty jsou totiž často budovány v místech mimo rozvodnou elektrickou síť. Kanadská firma Ballard Power Systems v nedávné době oznámila dodání 500. palivového metanolového článku, sloužícího jako záložní zdroj elektrického proudu pro telekomunikační vysílače.

Využití palivových článků v bezpečnostních složkách

Ať již bezpečnostní kamery, senzory pohybu nebo různá komunikační vybavení, všechna tato zařízení vyžadují dlouhodobý a nepřetržitý provoz, nicméně jsou často instalována či používána v místech, která nedovolují připojení k rozvodné elektrické síti. Firma MC Border Security Inc za tímto účelem navrhla, vyvinula a vyrobila miniaturní pozorovací video vybavení určené pro policii, agenty nebo jednotky speciálního nasazení. Vyrobená zařízení využívají jako zdroj energie metanolový palivový článek EFFOY Pro od společnosti SFC Energy.

Audi e-gas projekt

Unikátní průmyslový závod pro výrobu metanu (e-gas) z oxidu uhličitého (CO2) s využitím obnovitelného zdroje elektrické energie je v německém městě Werlte budován automobilkou Audi. Budovaný komplex bude schopen využít až 6 MW elektřiny pocházející z obnovitelných zdrojů, zejména pak větrné energie, na výrobu vodíku elektrolýzou vody. Vyrobený vodík bude možné použít jednak jako zdroj energie pro palivové články, tedy k čerpání vodíkových elektromobilů, nebo k chemické přeměně CO2 na metan.

Vodíkový elektromobil na startu 24hodinového závodu v Le Mans

Tento rok proběhne již 90. ročník známého automobilového vytrvalostního závodu 24 Heures du Mans (24 hodin le Mans). A na startu bude v sobotu 22.6.2013 stát také závodní vodíkový elektromobil s označením GreenGT H2. Mezi ostatními závodními stroji bude GreenGT H2 jediný svého druhu a v porovnání s konkurencí se může pochlubit hned několika přednostmi. Tou první je samozřejmě provoz, který není zatížený vznikem exhalací v podobě oxidu uhličitého, případně směsi oxidů dusíku.

27 nových vodíkových čerpacích stanic

Z informací dostupných na stránkách www.H2stations.org vyplývá, že v roce 2012 bylo do provozu uvedeno 27 nových vodíkových čerpacích stanic. Celkově tak jejich počet ve světě vzrostl na 208. Tato čísla naznačují, že rozvoj vodíkové infrastruktury neprobíhá extrémně rychle, nicméně probíhá. V čele rozvoje vodíkové infrastruktury je Evropa, kde bylo otevřeno hned 16 nových stanic. Osm nových stanic bylo do provozu uvedeno v Severní Americe a tři v Asii.

Vodíkem poháněné automobily jako nouzový zdroj el. energie

Zajímavé a neobvyklé využití vodíkových elektromobilů se nyní testuje v Japonsku. Ve městě Kitakyushu testuje společnost Honda upravenou verzi svého vodíkového elektromobilu FCX Clarity. Ta je vybavena převodníkem, jenž umožňuje využívat palivový článek umístěný ve voze, jako zdroj energie, například pro domácnost. Na jednu plnou nádrž dokáže instalovaný palivový článek dodávat 9 kW elektrické energie po dobu sedmi hodin. Tedy takové množství energie, které by běžné japonské domácnosti vystačilo na zhruba šest dní.

Image

Česká vodíková technologická platforma z.s.

Hlavní 130, Husinec - Řež, 250 68

Další odkazy

Image

Projekt “Koordinační činnost České vodíkové technologické platformy 2027“
CZ.01.01.01/07/24_052/0005624
je spolufinancován Evropskou uniií.