Palivové články pro nákladní chladírenské tahače

Palivové články pro nákladní chladírenské tahače650 tisíc amerických dolarů, tedy přibližně 12 milionů korun, tolik obdržela společnost Plug Power Inc. od amerického úřadu pro energetiku (U. S. Department of Energy, DOE) na zavedení vodíkových palivových článků jako zdrojů elektrické energie pro nákladní chladicí boxy, ve kterých se převáží zmražené potraviny z distribučních center k obchodníkům. V současné době se ve Spojených státech pohybuje na silnicích přibližně 300 tisíc nákladních chladírenských tahačů, které k výrobě elektřiny používají dieselové agregáty.

Na trhu je demonstrační vysokoteplotní palivový článek

Na trhu je demonstrační vysokoteplotní palivový článekŠvýcarská společnost ALMUS AG zahájila prodej demonstrační soupravy vysokoteplotního palivového článku, určeného pro akademické instituce. Celá souprava se dodává v kompaktním kufříkovém balení, aby byl zajištěn bezpečný transport všech součástí. Dodávaný palivový článek dokáže kromě vodíku využívat také uhlovodíky. Sada obsahuje všechny důležité komponenty k demonstraci funkce vysokoteplotního palivového článku, tedy vyhřívání, zařízení pro sledování výkonu v závislosti na teplotě a umožňuje také sledovat vliv průtoku paliva i oxidovadla na provozní parametry článku.

Cena GreenTec za inovativní projekty v oblasti využití palivového článku

Cena GreenTec za inovativní projekty v oblasti využití palivového článkuOcenění GreenTec bylo uděleno společnosti Airbus za výzkumné aktivity zaměřené na zavedení technologie palivových článků do komerční letecké přepravy. Výzkum byl zaměřen na víceúčelový palivový článek, který by zásoboval letadlo elektrickou energií, ale také na využití vedlejších produktů provozu tohoto palivového článku. Elektrická energie z palivového článku může být využita jednak pro elektrické systémy letadla, stejně jako pro nastartování hlavních motorů nebo k zajištění pohybu letadla po ploše letiště. Voda, která vzniká jako vedlejší produkt, pak může být využita i přímo na palubě.

Hydro Shuttle - levná a kompaktní vodíková čerpací stanice

Hydro Shuttle - levná a kompaktní vodíková čerpací staniceVývoj Hydro Shuttle oznámila společnost Taiyo Nippon Sanso Corporation (TNSC) a představila tak jednu z možných součástí rozběhnutého projektu, v rámci kterého by v Japonsku mělo být vybudováno 100 vodíkových čerpacích stanic.

TNSC se podařilo integrovat dávkovač, chladící zařízení, kompresor i tlakovou nádobu na vodík, tedy čtyři hlavní komponenty vodíkové čerpací stanice, do jediné jednotky. Tím se podařilo dosáhnout výrazného snížení výrobních nákladů, stejně jako nákladů na instalaci. Cena vodíkové čerpací stanice tak ve srovnání s předchozím modelem klesla na polovinu. Vedle integrace čtyř zmíněných komponent do jediné jednotky došlo také k vylepšení dávkovače a chladícího zařízení.

Bank of America Merrill Lynch nabízí leasingový program pro palivové články

Bank of America Merrill Lynch nabízí leasingový program pro palivové článkyFirma Bloom Energy představila nový leasingový program, zajišťovaný institucí Bank of America Merrill Lynch (BofA Merrill). Program je určen pro firemní zákazníky Bloom Energy k financování projektů, které budou generovat čistou energii přímo v provozovnách jednotlivých zákazníků. Cílem programu je zefektivnit zavádění produktů firmy Bloom Energy bez potřeby předchozích investic kapitálu. BofA Merrill již přislíbila sumu několika milionů dolarů dvěma prvním projektům - TaylorMade-adidas Golf Company (dceřiná společnost německé skupiny Adidas) v Carlsbadu a Honda centrum v Anaheimu, které budou využívat zařízení produkující čistou energii, dodaná firmou Bloom Energy.

 

 

Projekt ene.field - elektřina a teplo pro domácnosti z palivových článků

Enefield logoProjekt ene.field byl zahájen před 11 měsíci, tedy na konci září 2012. Projekt je plánovaný jako 5letý s rozpočtem 53 milionů EUR. V jeho rámci by mělo dojít k instalaci přibližně 1000 jednotek produkujících elektřinu a teplo, tzv. micro-CHP (micro Combined Heat and Power), které budou využívat technologii palivových článků, a to v bytových domech napříč celou Evropou. Celkově se projektu účastní 12 zemí, ve kterých mají domácnosti rozdílné požadavky na teplo i elektřinu. Počet instalovaných jednotek bude v jednotlivých zemích různý - od 200 instalovaných jednotek po méně než 10. Cílem projektu je rozvíjení průmyslu micro-CHP palivových článků, zřízení nezbytného zásobovacího řetězce a snížení ceny, což povede ke snížení investičních rizik, jakmile se průmysl přiblíží úplné komercializaci.

The ene.field project successfully installs its two first micro fuel cell-based combined heat and power units

Enefield 1Today the two first micro fuel cell-based combined heat and power (FC-CHP) units have been officially installed in Germany (Homburg and Munich) by the ene.field project partners BAXI INNOTECH GmbH and Elcore GmbH.

These units are the firsts of around 1,000 micro FC-CHP units that will be installed throughout the project period. They will be actively monitored in dwellings across a range of European countries. The outcome will provide the project team with a valuable, practical and up-to-date dataset on domestic energy consumption and micro-CHP applicability across Europe.

 

Společenství H2USA - americká cesta k vodíkovému hospodářství

H2USASpolečenství H2USA zahájilo svou činnost 13. května 2013 ve Washingtonu a jeho cílem je rozvinout vodíkovou infrastrukturu tak, aby měl americký zákazník k dispozici větší počet dopravních možností. Průmysloví i vládní partneři proto budou skrze H2USA usilovat o identifikování činností, které by vedly k povzbuzení zájmu prvních zájemců o vodíkové elektromobily, provádění společných technických a tržních analýz a vyhodnocování možností alternativních čerpacích infrastruktur, které by mohly nabídnout finanční úspory.

Zkušební vodíková rozvodná síť v Rotherhamu

Zkušební vodíková rozvodná síť v RotherhamuZkušební vodíková rozvodná síť (Hydrogen Mini Grid System (HMGS)), vybudovaná poblíž anglického města Rotherhamu, se skládá z 225 kW větrné turbíny propojené přímo s elektrolyzérem vody, 200 kg zásobníkem na vodík, jednotkou zajišťující distribuci vodíku a samozřejmě s palivovým článkem o výkonu 30 kW. Vyrobená elektřina je využívána pro zásobování okolních budov.

Umístění celého zařízení v dosahu velké městské aglomerace a jen dvě míle od dálnice M1 dává HMGS obrovské možnosti uplatnění. O dálnici M1 se navíc podle zprávy UK H2Mobility Phase 1 uvažuje jako o vhodné možnosti pro výstavbu vodíkových čerpacích stanic.

Káva připravená palivovým článkem

kava-pripravena-palivovym-clankem 330x232Švýcarské spolkové dráhy dokázaly, že drží krok s dobou, když od středy 24. července 2013 zahájily na trati Zurich – Bern měsíční zkušební provoz servírovacího vozíku využívajícího palivový článek. Servírovací vozíky používané na dálkových trasách tradičně využívají jako zdroj elektrické energie, zejména pro kávovary, baterie. Ty jsou ovšem často vybité ještě před tím, než vlak dorazí do cílové stanice. Testovací servírovací vozík je vybaven palivovým článkem IHPoS, dodávaným firmou CEKAtec.