Při uvažování o vodíku jako o zdroji energie by bylo dobré zamyslet se nad tím, odkud je možné vodík získávat. Na otázku, kde se ve světě nacházejí ložiska vodíku, není však vůbec jednoduchá odpověď. Dalo by se totiž říci, že jsou všude a nikde. Vzhledem k ochotě vodíku reagovat s jinými prvky za vzniku různých sloučenin se na Zemi žádné skutečné ložisko samotného vodíku najít nepodařilo. A velmi pravděpodobně ani nepodaří. Vodík je nicméně možné získat například z ropy, zemního plynu nebo uhlí, což jsou zdroje, které se dnes využívají nejčastěji. Takto získaný vodík však zůstává závislý na fosilních, tedy neobnovitelných, zdrojích energie.
Novinky
Jaromír Hnát
V rámci workshopu pro vědce a novináře, který se konal 11. 4. 2013, se v živém vstupu České Televize představil profesor Karel Bouzek se svou vodíkovou laboratoří.
Jaromír Hnát
Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking (Společný podnik pro palivové články a vodík) je samostatným právním subjektem zřízeným podle legislativy EU, který je od roku 2008 zodpovědný za určování strategie a administraci podpory výzkumu a vývoje vodíkových technologií z prostředků EU. Každoročně vypisuje výzvy pro podávání návrhů projektů v této oblasti výzkumu, zajišťuje hodnocení a výběr přihlášek a následně administruje podpořené projekty. Co se ale pod tímto názvem skrývá konkrétně?
Martin Fišer
Naši dva členové ÚJV Řež a VŠCHT jsou součástí projektu na využití vodíku k uskladnění energie, což může být významným průlomem pro vodíkové hospodářství.
Při ÚJV Řež vzniká demonstrační jednotka složená ze solární elektrárny, elektrolyzéru pro výrobu vodíku a palivového článku pro zpětnou přeměnu plynu na elektřinu.
Jaromír Hnát
Americký Naval Air Warfare Center Weapons Division v současné době testuje možnost nasazení mobilního systému regenerativního vodíkového palivového článku. Takový systém je vybaven palivovým článkem propojeným se solárními panely. Předpokládá se, že by mohl být využit na základnách a velitelských stanovištích ve vzdálených a špatně přístupných oblastech. Zajištěním energetické soběstačnosti pro takovou základnu by došlo k výraznému snížení logistických problémů, které mohou být spojeny s jejím zásobováním.
Jaromír Hnát
Určitě se Vám už také někdy stalo, že se baterie Vašeho chytrého mobilního telefonu přihlásila o dobití zrovna ve chvíli, kdy jste očekávali důležitý hovor, kdy jste na notebooku potřebovali vyřídit ještě několik e-mailů, případně pořídit na kameru nebo fotoaparát jedinečné snímky, a po ruce samozřejmě nebyla žádná zásuvka. Pokud se Vám z nějakého důvodu takovéto situaci stávají častěji, než by se Vám líbilo, a kocháte se představou, že byste už nikdy nemuseli podobný problém řešit, mohla by Vás potěšit novinka od firem Liliputian Systems a Brookstone.
Jaromír Hnát
Pokud se v současné době mluví o palivových článcích, je to často v souvislosti s automobilovým průmyslem a rozvojem osobních automobilů s nulovými emisemi. Nicméně důkaz, že palivové články se mohou uplatnit jako zdroj elektrické energie prakticky kdekoliv, přichází mimo jiné z hlavního města Jižní Koreje, Soulu.
Jaromír Hnát
Oproti předchozím představám o rozšíření dopravních prostředků využívajících k pohonu elektromotor v kombinaci s vodíkovým palivovým článkem dochází k určitému zpoždění. Důvodem je podle výrobců automobilů nedostatečně rozvinutá vodíková infrastruktura, která v současném stavu neumožní praktické využití vodíkových elektromobilů. Ze strany průmyslu ovšem zaznívá oprávněná otázka, proč budovat vodíkové čerpací stanice, na které nebudou přijíždět žádní zákazníci. Podaří se prolomit začarovaný filozofický kruh?
Press Release
Hydrogen, fuel cells and Electromobility in European regions (HyER) welcomes the EU's Clean Power for Transport
Next week (during the TEN-T Day 2012: 28th November 2012) in Brussels, the Hydrogen Infrastructure for Transport (HIT) project will have its official Kick-Off. The HIT project aims at stimulating the deployment of hydrogen refueling infrastructure serving fuel cell electric vehicles along key TEN-T corridors. The HIT project will develop a Synchronized Implementation Plan for hydrogen refuelling stations roll-out along a first 1000 km corridor from Gothenburg to Rotterdam and demonstrate state of the art refuelling technology through the construction of three pilot stations in the Netherlands and Denmark.
