Nový klimaticky neutrální rámec Mezinárodní námořní organizace

Nový klimaticky neutrální rámec Mezinárodní námořní organizace

Mezinárodní námořní organizace (IMO) navrhla nový ambiciózní rámec, tzv. Net Zero Framework (NZF), přechodu na klimaticky neutrální námořní dopravu do roku 2050. Tento Návrh pracuje s vytvořením Fondu pro dosažení klimatické neutrality, do něhož by měly putovat peníze z penalizací za překročení navrženého emisního stropu pro námořní přepravce. Proti NZF se však hlasitě postavila administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa, Saudská Arábie i někteří provozovatelé námořních přepravních společností.

Mezinárodní námořní organizace (IMO), agentura Organizace spojených národů, v dubnu letošního roku představila návrh nových pravidel, tzv. Net Zero Framework (NZF), směřující ke klimaticky neutrální mezinárodní námořní dopravě. V říjnu letošního roku proběhlo hlasování o přijetí tohoto Návrhu. 

Opatření se má týkat především velkých lodí, kdy jeho jádrem je stanovení stropu vypouštěných emisí na jednotku energie. Tento strop se bude postupně do roku 2050 zpřísňovat až do bodu dosažení klimatické neutrality (v roce 2028 bude potřeba snížit uhlíkovou intenzitu o 4 %, v roce 2035 už to bude o 43 %). Ta spočívá v tom, že buď dopravci přejdou na čistá paliva v lodní dopravě nebo budou platit penále za překročení emisního stropu. Finance z penalizací mají dle návrhu putovat do tzv. Net-Zero Fund (Fondu pro dosažení klimatické neutrality), což je fond, z něhož mají být sponzorovány inovační projekty obnovitelných paliv, podporována vzdělanost, a dále z něj mají být podporovány chudší regiony ve své energetické tranzici. Návrh rámce je v současnosti vystavěn jako palivově neutrální, tj. provozovatelé lodní dopravy mohou zvolit jakýkoliv druh paliva, které nepřekračuje nastavený emisní strop. Pokud by byl návrh přijat, vyvstává otázka, jestli budou i vedle toho platit pravidla FuelEU Maritime a systém EU ETS nebo z nich bude námořní doprava vynechána. 

Dle předpokladů bude potřeba k roku 2040 k naplnění cílů Návrhu 200 milionů tun obnovitelného amoniaku a metanolu – podporovatelé NZF tato čísla vítají, protože znamenají vznik poptávky po vodíku a dalších obnovitelných palivech. Zároveň je dalším přínosem Návrhu vytvoření dlouhodobých jistot pro investory do obnovitelných paliv.  

Ovšem Net Zero Framework od IMO má i své odpůrce – mezi ně se řadí především USA, Saudská Arábie či někteří provozovatelé námořních dopravních společností. Administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa se proti Návrhu staví obzvláště negativně především z důvodu zavedení výše zmíněných sankcí za překročení stropu emisí. Tyto sankce se poté promítnou v cenách zboží přepravovaném po moři, což prezident Trump považuje za poškození amerických zájmů. V reakci na Návrh tak administrativa prezidenta USA přichází s hrozbami všem, kdo budou hlasovat pro přijetí Návrhu – od odepření víz posádkám lodí vlastněné státem podporující opatření, zvýšením poplatků v amerických přístavech podporovatelům, až po přezkoumání NZF antimonopolním úřadem. 

Nakonec bylo hlasování o přijetí návrhu odloženo o jeden rok čili na říjen roku 2026 z důvodu přílišné převahy opozičních názorů k Návrhu vedené především USA. Pro NZF to znamená otázku, zda se k němu IMO za rok opravdu vrátí nebo bude opozice i nadále příliš silná. 

Zdroje:  

https://www.hydrogeninsight.com/transport/shipowner-opposition-to-imo-net-zero-rules-grows-ahead-of-crucial-vote-in-potential-blow-to-green-hydrogen-based-fuels/2-1-1876261  

https://www.hydrogeninsight.com/transport/green-hydrogen-shipping-boom-majority-of-countries-in-favour-of-imo-net-zero-framework-on-first-day-of-crucial-meeting/2-1-1886464 

https://www.echo24.cz/a/HASHE/zpravy-ekonomika-osn-namorni-dan 

https://www.hydrogeninsight.com/transport/brussels-stays-silent-at-key-imo-climate-talks-as-the-balance-of-power-starts-to-shift/2-1-1887354 

https://www.hydrogeninsight.com/transport/imo-green-shipping-strategy-in-tatters-after-crucial-talks-delayed-for-a-year/2-1-1887955

Zdroj obrázku: AI (Magic Media by Canva)

Image

Projekt “Koordinační činnost České vodíkové technologické platformy 2027“
CZ.01.01.01/07/24_052/0005624
je spolufinancován Evropskou uniií.