Vodíkový slovník

Hledat termíny ve slovníku
TermínDefinice
FCEV

[fuel-cell vehicle]

Vodíková vozidla jsou elektrické dopravní prostředky, nicméně elektřina, která pohání motor, nepochází z předem nabyté baterie, ale z palivových článků poháněných vodíkem. Množství energie, které má FCEV k dispozici, je – podobně jako u klasických automobilů na fosilní paliva – určeno velikostí nádrže, do níž se však místo nafty či benzinu plní vodík. Tím se FCEV liší od plně elektrického vozidla, kde množství výkonu i dostupné energie úzce souvisí s velikostí baterie a jejím nabitím. Jízda vodíkového vozidla je výsledkem přeměny vodíku na elektřinu, která pak pohání motor. Nádrž na 5 kg vodíku (dojezd 500 km) váží zhruba 100 kg.

Další informace viz Plnicí stanice, Elektrolýza či Elektrolyzér

Fit for 55

Jedná se o soubor návrhů na revizi a aktualizaci právních předpisů EU a na zavedení nových iniciativ, který má zajistit, aby byly politiky EU v souladu s klimatickými cíli EU. Název „Fit for 55“ odkazuje na cíl EU snížit do roku 2030 čisté emise skleníkových plynů alespoň o 55 %. Součástí balíčku jsou dnes mj. RED 3, FuelEU Maritime a ReFuelEU Aviation, tzv. plynárenský balíček či EU ETS 2.

FuelEU Maritime

Nařízení Evropské unie, jehož cílem je zvýšit podíl obnovitelných a nízkouhlíkových paliv ve skladbě paliv v mezinárodní námořní přepravě EU a které stanovuje s platností od roku 2025 minimální procenta snížení emisí skleníkových plynů vypouštěných v lodní dopravě pro lodě o tonáži vyšší než 5000 GT. Nařízení rovněž vyžaduje, aby se osobní a kontejnerové lodě od roku 2030 připojovaly k pevninským zdrojům energie ve velkých přístavech EU, pokud kotví déle než dvě hodiny. Od roku 2035 bude toto Nařízení rozšířeno na všechny přístavy s pevninským napájením. Více o Nařízení EU 2023/1805 o využívání obnovitelných a nízkouhlíkových paliv v námořní dopravě.

Další informace viz Emise skleníkových plynů, Obnovitelná paliva či Obnovitelná paliva nebiologického původu