Nový bezpilotní pozorovací letoun pro americké námořnictvo

Z ponořené ponorky vypustilo americké námořnictvo bezpilotní pozorovací letoun vybavený palivovým článkem. XFC je plně autonomní, elektrický bezpilotní letoun se skládacími křídly a palivovým článkem, který zajišťuje dostatek elektrické energie minimálně na 6 hodin provozu. Letoun se vypouští směrem kolmo vzhůru, k čemuž slouží pomocný systém, jenž umožňuje start bezpilotního letounu i z malé hladinové lodě. Letoun byl v rámci testu vypuštěn z ponorky USS Providence a během několika hodinové mise následně monitoroval okolní prostor s využitím přímého přenosu dat zpět na USS Providence, povrchové podpůrné lodě a do přístavu Norfolk.

Největší anglický hotelový řetězec testuje palivové články

Whitbread, největší řetězec hotelů a restaurací ve Velké Británii, uzavřel se společností Baxi Comercial dohodu o dvouletém využívání jednotky Gamma Premio. Jednotka Gamma Premio je palivový článek s protonově selektivní polymerní membránou a elektrickým výkonem až 1 kW. Vzhledem k pracovní teplotě, která činí 65 - 70 °C, představuje také zdroj tepla o výkonu 1,8 kW. Jako zdroj energie využívá Gamma Premio zemní plyn, který se skládá hlavně z metanu (CH4) a ze kterého dokáže Gamma Premio získat vodík.

14,9 MW elektrárna s palivovými články vystavěna za méně než rok

Společnost FuelCell Energy dokončila a předala park s pěti uhličitanovými palivovými články DFC3000TM. Jedná se o největší jednotku série DFC se standardním výstupním střídavým napětím 13,8 kV. Jako palivo slouží zemní plyn, který DFC3000TM přeměňuje na elektřinu s účinností 47 %. Celé zařízení bylo vybudováno na zrekonstruovaném opuštěném předměstí v průmyslové zóně Bridgeportu na ploše 0,6 ha a předáno dle plánu v časové lhůtě kratší než jeden rok. Instalovaný výkon 14,9 MW elektrické energie by dokázal zásobovat elektrickou energií 15 000 průměrných amerických domácností. Celosvětově již však elektrárny využívající DFC jednotky vyrobily více než 2 miliony kWh čisté energie.

Předpokládaný růst vodíkového trhu

Společnost Markets and Markets, vedoucí firma v oblasti analýzy trhu a výzkumu, vydala v červnu 2013 zprávu zabývající se budoucností trhu s palivovými články. Průmysl palivových článků se v uplynulých několika letech snažil dosáhnout určité míry ziskovosti. Nicméně právě ziskovost a taky komercializace se ukázaly být obtížnými otázkami pro průmysl jako celek. Navzdory těmto výzvám však zpráva firmy Markets and Markets předpokládá, že trh s palivovými články v příštích letech poroste. Podle uvedené zprávy se počítá s nárůstem tohoto trhu z 629,8 milionu USD v roce 2013 na více než 2 miliardy v roce 2018. V období let 2013 až 2018 se tak očekává souhrnný roční nárůst trhu s palivovými články o 32procentních bodů.

Kombinovaný systém elektrolyzér - palivový článek jako zdroj elektrické energie pro Raffles Lighthouse

Italská společnost Acta SpA prodala singapurské Nanyang Technological University (NTU) systém umožňující konverzi elektrické energie do chemické a zpět. Kombinovaný elektrolyzér-palivový článek systém bude sloužit na majáku Raffles (Raffles Lighthouse), který je umístěn na ostrově Pulau Satuma. Systém využívá obnovitelnou energii a filtrovanou dešťovou vodu.

Francouzská pošta vyzkouší Symbion FCell

Tři automobily Kangoo ZE doplněné palivovým článkem, který zajišťuje větší dojezd, budou sloužit poštovnímu úřadu ve francouzském regionu Franche-Comté. Kagoo ZE od společnosti Renault jsou plně elektrické malé dodávky (do 3,5 t) vybavené motorem o výkonu 44 kW (60 koňských sil). Litium-iontová baterie s kapacitou 22 kWh umožňuje za optimálních podmínek maximální dojezd 170 km. Symbio FCell palivové články, využívající PEM (proton exchange membrane) technologii, mají výkon 5 kW a jsou snadno modulovatelné až do výkonu 20 kW. Jejich účelem bude zajištění dostatečného dojezdu poštovních automobilů i za nepříznivých podmínek, například v kopcovitém terénu nebo při teplotách nižších než nula stupňů Celsia.

Česká vodíková technologická platforma zve na již 5. ročník konference Hydrogen Days 2014 s mezinárodní účastí

Česká vodíková technologická platforma (www.hytep.cz) pořádá ve dnech 2. – 4. dubna 2014 v hotelu DAP na Vítězném náměstí, Praha 6, již tradiční konferenci Hydrogen Days 2014 (www.hydrogendays.cz).

Tradičním a hlavním cílem konference je setkání odborníků z různých vědních i aplikačních oborů týkajících se vodíkových technologií a poskytnutí uceleného přehledu o aktuálních výzkumných, vývojových a aplikačních aktivitách na tomto poli v České republice. Neméně důležitým aspektem je snaha vytvářet vhodnou platformu pro efektivní diskuzi a výměnu informací mezi akademickou a komerční sférou.

BlueGEN jednotky pro novou holandskou virtuální elektrárnu

Rakouská společnost Ceramic Fuel Cells Ltd (CFCL) prodala nedávno do Holandska 45 jednotek BlueGEN, které budou sloužit jako zdroje elektrické energie pro novou virtuální elektrárnu. Virtuální elektrárny představují skupinu decentralizovaných zdrojů elektrické energie, kterými mohou být jak zdroje obnovitelné, tak neobnovitelné, jako například kogenerační jednotky nebo mikrokogenerace, malé vodní elektrárny, větrné nebo fotovoltaické elektrárny. Charakteristickým rysem skupiny takovýchto zdrojů je fakt, že jsou propojeny společným řídicím systémem, avšak fyzicky mohou být od sebe značně vzdáleny.

První uhličitanový palivový článek v UK

Firma Logan Energy bude v centrálním Londýně instalovat vůbec první uhličitanový palivový článek ve Spojeném království. Palivový článek byl zakoupen firmou The Crown Estate a bude sloužit jako zdroj tepla a elektrické energie pro kanceláře, obchody, obytné budovy, restauraci a hotel, které se nacházejí ve třetím kvadrantu komplexu The Crown Estate (rozloha 25 km2). Jako palivo bude sloužit zemní plyn a celková kombinovaná účinnost 300kW palivového článku by měla být 83 %.

4000 hodin nepřetržitého provozu tlakového vysokoteplotního článku s plynovou turbínou

Japonská společnost Mitsubishi Heavy Industries (MHI) ohlásila, že dosáhla bezprecedentních 4000 hodin nepřetržitého provozu 200kW tlakového vysokoteplotního palivového článku kombinovaného s plynovou turbínou. Společnost provozuje tuto jednotku od března 2013 a v současné době potvrdila stabilní produkci elektrické energie s generovaným výstupem 206 kWac. Vývoj celého systému započal v roce 2008. První část elektrické energie je produkována v palivovém článku, který jako palivo využívá zemní plyn. Nezreagovaná část zemního plynu spolu s horkým vzduchem, který vystupuje z palivového článku, vstupují společně na mikro plynovou turbínu, kde jsou využity k produkci další elektrické energie.

Image

Česká vodíková technologická platforma z.s.

Hlavní 130, Husinec - Řež, 250 68

Další odkazy

Image

Projekt “Koordinační činnost České vodíkové technologické platformy 2027“
CZ.01.01.01/07/24_052/0005624
je spolufinancován Evropskou uniií.