V Praze proběhlo již deváté výroční udílení cen za přínos v odvětví kongresového průmyslu Ambassador Awards Evening. Slavnostní večer pořádá organizace Prague Convention Bureau v rámci svého Ambassador Programu již od roku 2010. Předávání ocenění kongresovým velvyslancům, kteří se v předcházejícím roce nejvíce zasloužili o rozvoj kongresového průmyslu v hlavním městě, se konalo 21. března 2018 v prostorách Rezidence primátora hlavního města Prahy pod záštitou primátorky Adriany Krnáčové, která se akce také osobně zúčastnila.
Aktuality
Vodíkový elektromobil Hyundai Nexo s dojezdem až 800 km byl v České republice poprvé k vidění. Vůz, který místo produkce škodlivých emisí vzduch přímo čistí, byl představen u příležitosti konference Čistá mobilita, kterou pořádalo Ministerstvo životního prostředí na zámku Loučeň.
Budou vozidla v budoucnosti jezdit na elektřinu, nebo třeba na vodík? Vědci z ÚJV Řež sází zvláště u menších dopravních prostředků, jako jsou skútry nebo malá plavidla, spíše na vodík. Už dříve tým Aleše Doucka provozoval vůbec první vodíkový autobus v Česku. Teď spouští projekt ukládání přebytků energie z fotovoltaických panelů do vodíku. Ten by pak mohli používat například na pohon malých říčních přívozů.
V německém Nabernu má Mercedes, přesněji řečeno celý koncern Daimler, svoje ústředí pro vývoj vodíkového pohonu. Vyrábí se zde i vodíkové motory pro nový Mercedes-Benz GLC F-Cell, který jsme si přímo na místě vyzkoušeli.
To auto zpívá, aspoň když jede malou rychlostí. Je to bezpečnostní prvek. Hyundai Nexo je auto s elektrárnou na palubě, jezdí docela tiše, ten lehce pisklavý zvuk, podobný tomu, který vydávají vesmírné lodě ve sci-fi filmech, vydává proto, aby mu chodci neskákali pod kola, protože ho neslyší. Při překročení třicetikilometrové rychlosti umělý hlas utichne.
Vodíkový Hyundai Nexo se začne v Jižní Koreji vyrábět již příští měsíc a spolu se začátkem výroby musí Hyundai vypustit do světa oficiální specifikace. Rozhodně se ale nemá za co stydět, certifikovaný dojezd na vodík totiž činí 609 kilometrů. To je o dost více, než zvládne konkurence jako Honda Clarity nebo Toyota Mirai. Hyundai poukazuje na fakt, že si vodíkový pohon s ničím nezadá s pohonem na klasický benzin, čekáme však na infrastrukturu.
Hyundai Motor Group pracuje na vývoji různých alternativních pohonů, ale zdá se, že největší šanci má vodík. Navíc automobilka jako první na světě zahájila sériovou produkci vozu poháněného palivovými články na výrobní lince.
Na konci ledna se v Řeži sešla na svém druhém jednání Pracovní skupina pro vodíkovou mobilitu. Rostoucí význam vodíku v diskusích o dalším směřování dopravy nebo ukládání energie potvrdila účast zástupců řady státních institucí, komerčních firem i výzkumných organizací.
Automobilka Nikola Motor se rozhodla postavit ve Spojených státech výrobní centrum pro své vodíkové tahače. To vyjde zhruba na jednu miliardu dolarů, tj. asi 20 miliard korun. Firma se tak snaží s modelem Nikola One expandovat na rodící se trh nákladních vozů s alternativním pohonem. Informovala o tom agentura Reuters.
Kanadská Toyota oznámila, že v průběhu tohoto roku začne v Québecu prodávat model Toyota Mirai poháněný vodíkovými palivovými články, čímž využije výhody čisté výroby elektřiny v hydroelektrárnách této provincie.
