Nákladní automobily XCIENT od společnosti Hyundai budou jezdit i v Kalifornii

Společnost Hyundai Motors navázala partnerství s regionálním distributorem zboží v americké Kalifornii. Díky této spolupráci dodá do roku 2023 na kalifornské silnice 30 nákladních automobilů s označením Hyundai XCIENT Fuel Cell. Nákladní automobily XCIENT brázdí silnice ve Švýcarsku již bezmála rok. Kumulativně najely okolo 1 milionu kilometrů. Specifikem amerického modelu nákladního vozu budou nádrže s tlakem 700 barů, které zvládnou pojmout takové množství vodíku, jež vystačí na 800 kilometrů jízdy. Maximální přípustná hmotnost vozidla je 37 tun.

V Bavorsku začala stavba továrny na výrobu 1350 tun zeleného vodíku ročně

Společnost Siemens Smart Infrastructure začala s konstrukcí továrny na výrobu zeleného vodíku o kapacitě 8,75 MW. Podle společnosti by měla vyrobit až 1 350 tun zeleného vodíku ročně, a to výhradně z obnovitelných zdrojů energie. Továrna se nachází v bavorském okresu Wunsiedel, nedaleko českých hranic. Do chodu bude uvedena v létě 2022.

Fond vodíkových investic HYDROGEN1 vstupuje do společnosti CHEMINVEST s.r.o.

Mezinárodní vodíkový fond Hydrogen 1 vstupuje do společnosti CHEMINVEST s.r.o. Společně se zaměří na zavádění bezemisních vodíkových technologií v České republice a ve střední Evropě. Vstupem fondu HYDROGEN1 do společnosti CHEMINVEST s.r.o. dochází k propojení úspěšného investičního fondu a osvědčeného technologického partnera na poli bezemisních vodíkových technologií. Strategické partnerství je navíc podpořeno vazbou mezi fondem HYDROGEN1 a společností Plug Power Inc. – klíčovým celosvětovým hráčem v oboru. Společnou ambicí HYDROGEN1 a CHEMINVEST s.r.o. je tak poskytnout svým obchodním partnerům v České republice a oblasti střední Evropy podporu pro uvádění vodíkových technologií do praxe.

Hyundai Motors zahajuje zkušební provoz vodíkových autobusů Elec City Fuel Cell v Mnichově

Náš člen Hyundai Motors bude v nadcházejících týdnech spolupracovat s německými provozovateli autobusů na zkušebním provozu autobusu Elec City Fuel Cell s pohonem na vodík. Hyundai zároveň zkoumá možnosti uvedení autobusu na evropský trh. Němečtí provozovatelé autobusů budou přepravovat cestující na běžných linkách v německém Mnichově. Autobus ujede na plnou nádrž více než 500 kilometrů.

Německá společnost Svevind plánuje v Kazachstánu postavit elektrolyzéry o výkonu 30 GW

Německý investor a  zřizovatel  větrných a solárních elektráren Svevind plánuje na kazašské stepi postavit až 45 GW výkonu větrné a solární elektřiny. Celý systém by měl být doprovázen  elektrolyzéry o výkonu 30 GW, které by měly ročně vyrobit až 3 miliony tun zeleného vodíku. Projekt se nachází ve stavu dohody o společném záměru mezi společností Svevind a Kazašskou národní investiční společností. O realizaci projektu se bude rozhodovat až mezi lety 2025 – 2027. Pokud by se projekt naplnil, jednalo by se vedle panevropského projektu HyDeal Ambition, který cílí na 95 GW solárního výkonu a  elektrolyzéry o výkonu 67 GW, o jeden z největších projektů na výrobu zeleného vodíku na světě. 

Evropa do roku 2030 vyrobí stejné množství čistého vodíku jako dnes toho špinavého

Na Evropském vodíkovém fóru, které je výsledkem aktivit European Clean Hydrogen Alliance (Evropská aliance pro čistý vodík) a které se uskutečnilo v polovině června, představila Evropská komise celkem 997 vodíkových projektů, jež splnily předem stanovená kritéria. Pokud by se všechny projekty realizovaly, bude Evropa do roku 2030 vyrábět více jak 6 milionů tun zeleného vodíku, přes 2 miliony tun modrého a okolo půl milionu tun vodíku z odpadu. To se rovná asi 300 TWh ročně.

Nové partnerství mezi Evropskou komisí a společností Breakthrough Energy zprostředkuje až 1 miliardu eur i na zelený vodík

Evropská komise zveřejnila 2. 6. 2021 informaci ohledně nového partnerství, které podpoří investice do zeleného a nízkoemisního průmyslu. Společně se společností Breakthrough Energy Catalyst, za kterou stojí celosvětově známý americký filantrop Bill Gates, cílí partnerství na mobilizaci investic napříč soukromým a veřejným sektorem. Od spolupráce je očekáváno zprostředkování až 1 miliardy eur mezi roky 2022 – 2026 na řadu projektů. Finance by měly jít zejména na vybudování velkých demonstračních projektů zaměřující se na čisté technologie. Cílem je, aby tyto projekty snížili koncovou cenu čistých technologií, zrychlily jejich nasazení a pomohly redukovat emise oxidu uhličitého. Nové partnerství chce investovat do velkých celoevropských projektů, které naplní ambice Zelené dohody pro Evropu, jmenovitě se jedná o rozvoj zeleného vodíku, udržitelných paliv pro leteckou dopravu, technologie přímého zachytávání uhlíku ze vzduchu a dlouhodobé skladování elektrické energie. V budoucnu se počítá i s investicemi do výroby nízkouhlíkové oceli a cementu.

European Clean Hydrogen Alliance přijala více jak 1052 projektů

European Clean Hydrogen Alliance (ECH2A), jíž jsme členy, publikovala v půlce května zprávu o počtu přijatých vodíkových projektů, společně s dalšími informacemi, které popisují postup do dalších kol matchmakingu. Celkem tak Aliance přijala více jak 1052 projektů. Všechny projekty, které budou Evropskou komisí vybrány, budou prezentovány na události nesoucí název Hydrogen Forum. Ta proběhne 17. – 18. června 2021

ČEZ postaví v ČR do roku 2030 6 GW výkonu OZE, v budoucnu dojde i na vodík

Největší výrobce elektrické energie v České republice, skupina ČEZ, představila 20. května 2021 vizi energetické tranzice do roku 2030. V ní se zavázala k navýšení podílu výkonu obnovitelných zdrojů energie o 6 GW do roku 2030. ČEZ mimo jiné do budoucna počítá i s využíváním vodíku.

Evropský parlament potvrdil svůj přístup k zelenému a modrému vodíku

Evropský parlament schválil na plenárním zasedání 19. května report, potvrzující roli zeleného vodíku v otázce přechodu k uhlíkově neutrální Evropě. Report vznikl jako reakce Parlamentu na loňskou vodíkovou strategii z dílny Evropské komise. Dokument podtrhuje dlouhodobé stanovisko Parlamentu a zmiňuje jako jediné budoucí řešení právě zelený vodík. I přes jasně vyjádřenou podporu zelenému vodíku, je dle reportu důležité podpořit rozvoj vodíkového hospodářství během následujících 10 let i výrobou modrého vodíku.

Image

Projekt “Koordinační činnost Česká vodíková technologická platforma 2027“
CZ.01.01.01/07/24_052/0005624
je spolufinancován Evropskou uniií.