Nová iniciativa Clean Hydrogen Partnership a souhrn 750 vodíkových projektů, i to bylo součástí Evropského vodíkového týdne

V týdnu od 29. listopadu do 3. prosince se konal tzv. Evropský vodíkový týden (European Hydrogen Week). Událost byla organizována Evropskou komisí a Společným podnikem pro palivové články a vodík (Fuel Cell and Hydrogen Joint Undertaking – FCH JU). V rámci vodíkového týdne došlo k odhalení nástupce FCH JU, nově se iniciativa bude jmenovat Partnerství pro čistý vodík (Clean Hydrogen Partnership nebo Clean Hydrogen Joint Undertaking) a bude v následujícím víceletém finančním rámci oplývat podporu v hodnotě až 2 miliard eur. Evropská aliance pro čistý vodík (European Clean Hydrogen Alliance) také na akci odhalila 750 vodíkových projektů z celé Evropy.

Francie podpoří vodík až 9 miliardami eur do roku 2030

Franzouský prezident Emanuel Macron oznámil, že Francie poskytne další financování na podporu bezuhlíkové a ekologické výroby vodíku v hodnotě 1,9 miliard eur. Celková národní podpora dosáhne do roku 2030 asi 9 miliard eur.

Rozvoj nákladních automobilů poháněných vodíkem zrychluje

Rozvoj těžké nákladní dopravy, která jako palivo využívá vodík, pokračuje. Tento příspěvek je krátkým výčtem z blogu Fuel Cell & Hydrogen Energy Association a řady dalších zdrojů, mapující nové přírůstky v tomto rapidně se rozvíjejícím sektoru. Jednotlivé společnosti budou v tomto článku jmenovány postupně vždy s informacemi k jejich nabízenému řešení.

Obří továrna na výrobu téměř 1900 tun modrého vodíku denně v americké Louisianě

V americké Louisianě vznikne obří továrna na výrobu modrého vodíku v hodnotě 4,5 miliardy dolar (100 miliard korun). O výstavbu komplexu se postará společnost Air Products, která jej také bude provozovat. Továrna by měla zachytit až 95 % veškerých emisí CO2 a tím uchovat až 5 milionů tun tohoto plynu v geologickém podloží, které je pro ukládání oxidu uhličitého v Louisianě příhodné. Od roku 2026 by měl komplex vyrábět denně až 21 milionů metrů krychlových vodíku, to se rovná přibližně 1900 tunám vyrobeného vodíku denně. Vodík bude mimo jiné využit i k výrobě modrého amoniaku pro mezinárodní světový obchod s vodíkem.

5 významných výrobců nákladních vozidel získalo podporu od americké vlády

Celkem 5 světově významných výrobců nákladních vozidel získalo na začátku listopadu 2021 podporu od americké vlády v hodnotě až 127 milionů dolarů, která má za cíl financovat vývoj nákladních automobilů na čistý pohon po dobu následujících 5 let. Součástí balíčku je i podpora nákladních automobilů s palivovými články na vodík. Iniciativa ‚‚SuperTruck 3‘‘ podpoří střední a těžkou nákladní dopravu s cílem zvýšit účinnost těchto vozidel a snížit emise skleníkových plynů.

Renault představil vodíkovou dodávku HYVIA s dojezdem až 500 km

Společnost Renault Group představila výsledky svého dlouholetého projektu HYVIA. Těmi je bezemisní vodíková dodávka Renault Master Van H2-TECH prototype, která je schopná na jednu nádrž ujet až 500 km. Dodávka nabízí až 12 metrů krychlových prostoru a ke koupi by měla být dostupná v roce 2022. Do dodávky je namontován 30 kW palivový článek, 33 kWh baterie a nádrže schopné pojmout 6 kg vodíku. Celý vůz bude vyráběn ve Francii.

Středoevropský vodíkový koridor propojí Ukrajinu s Německem

Celkem čtyři provozovatelé plynárenských soustav z Německa, České republiky, Slovenska a Ukrajiny představili 15. září 2021 svůj projekt zaměřený na utvoření vodíkového koridoru střední Evropou. Společnosti Net4Gas, Eustream, OGE a Gas TSO of Ukraine počítají s přepravou vodíku z oblastí na Ukrajině, kde se v budoucnu bude vyrábět vodík zejména z obnovitelných zdrojů energie. Ukrajina nabízí vynikající podmínky pro masivní a ekologickou produkci vodíku z fotovoltaických panelů a větrných elektráren. Společnosti tvrdí, že Středoevropský vodíkový koridor nabídne možnost dodávat značné množství vodíku do německých průmyslových center již od roku 2030.

V České republice vzniká jedinečné nákladní vozidlo na vodík

Centrum výzkumu Řež, s.r.o., TATRA TRUCKS a.s., DEVINN, s.r.o. a Vysoká škola chemicko-technologická v Praze se pod vedením společnosti ÚJV Řež, a.s. zaměří na vyvinutí inovativního řešení bezemisního nákladního vozidla poháněného vodíkem.  Prototyp elektromobilu s vodíkovým palivovým článkem bude postaven na robustním podvozku Tatra a vybaven řadou podpůrných technologií, které umožní provoz vozidla v náročných podmínkách. Projekt, podpořený Technologickou agenturou ČR, představí nový vůz už v závěru roku 2023. Čtyři z pěti členů konsorcia jsou členem naší vodíkové technologické platformy.

Univerzita Karlova získala prestižní ocenění za výzkum v oblasti vodíku

Tým vědců Tomáš Hrbek, dr. Peter Kúš, dr. Yurii Yakovlev a prof. Vladimír Matolín z Matematicko-fyzikální fakulty získali pro Univerzitu Karlovu 14. září 2021 ve Stuttgartu na konferenci f-cell Stuttgart prestižní ocenění f-cell award v kategorii Research & Development.

Forum Elektromobilita 2021

14. a 15. října 2021 se bude v prostorách Fórum Karlín konat 4. ročník konference o současnosti a budoucnosti elektromobility a vodíkové mobility. Programem v pátek bude provázet i náš předseda České vodíkové technologický platformy Aleš Doucek. Jaké se chystají projekty v ČR? Je ČR schopna vyrábět zelený vodík v dostatečném objemu, nebo půjde hlavně o import? Co distribuce a jaká bude cena vodíku? Na řadu z těchto otázek bude možné znát odpověď už 14. a 15. října 2021.