Studie společnosti Deloitte Belgium zpracovaná pro Clean Hydrogen Partnership obsahuje hloubkovou analýzu potenciálu vodíku v evropských přístavech a pobřežních oblastech. Studie zdůrazňuje význam urychleného zavádění kapacit vodíkové infrastruktury v přístavních ekosystémech pro splnění cílů EU v oblasti obnovitelného vodíku do roku 2030. Studie rovněž poskytuje plán rozvoje vodíkových aktivit a infrastruktury v blízkosti přístavů.
Aktuality
Matyáš Ortmann
Matyáš Ortmann
Evropská unie učinila významný krok k naplnění svého cíle stát se do roku 2050 uhlíkově neutrální tím, že dosáhla předběžné dohody o pravidlech RefuelEU pro letectví. Cílem této dohody je zvýšit využívání udržitelných leteckých paliv na letištích EU od roku 2025, ale je třeba překonat výzvy.
Matyáš Ortmann
Nizozemská vláda oznámila nový klimatický balíček, jehož cílem je snížit do roku 2030 emise CO2 nejméně o 55 % ve srovnání s rokem 1990, včetně 7,5 miliardy eur na obnovitelný vodík. Tyto prostředky podpoří výrobu vodíku na pevnině i na moři, jeho dovoz, skladování a síť vodíkoovodů v Severním moři.
Jan Sochor
Evropská komise zveřejnila 19. února 2024 informace o první pilotní aukci Evropské vodíkové banky (EHB) pro výrobu obnovitelného vodíku. Tuto aukci zde představíme a budeme se věnovat i prvním zkušenostem, které aukce přinesla.
Jan Sochor
Nizozemsko-britská společnost Shell vybuduje do roku 2025 v oblasti Rotterdamského přístavu elektrolyzér o výkonu 200 MW, který je schopný vyrábět až 60 tisíc kilogramů obnovitelného vodíku denně. Elektrolyzér by měl získávat potřebnou elektrickou energii z nedaleké offshorové větrné farmy Hollandse Kust, kterou Shell částečně vlastní. Pokud se elektrolyzér stihne postavit do roku 2025, bude se jednat o jeden z největších elektrolyzérů v Evropě. Projekt nese název Holland Hydrogen I.
Jan Sochor
Česká vodíková technologická platforma (HYTEP) podepsala za účasti ministra průmyslu a obchodu Jozefa Síkely a korejského ministra průmyslu Chang Yang Leeho v úterý 28. června 2022 memorandum o spolupráci s korejskou asociací H2Korea, tedy platformou zaměřujících se na rozvoj vodíkového hospodářství v Korejské republice. Součástí memoranda jsou české společnosti ZEBRA GROUP, TATRA TRUCKS, Spolek pro chemickou a hutní výrobu, Orlen Unipetrol RPA, Vítkovice Cylinders, DEVINN, W.A.G. payment solutions (EUROWAG), ÚJV Řež, Zásilkovna a Iveco Bus. Na korejské straně se memoranda účastní společnosti Hyundai Motor Company a Hyundai Glovis. Spolupráce v rámci memoranda je otevřená i pro další společnosti.
Jan Sochor
V úterý 28. 6. 2022 bude ve Vítkovicích otevřena první veřejná plnicí stanice pro osobní vodíkové automobily v České republice. Stanice má denní výkon až 40 kg vodíku a naplní zhruba 8 - 10 aut. Při zvětšení kapacity vysokotlakého zásobníku je možné dosáhnout naplnění až 40 aut denně. Plnicí stanici realizuje akciová společnost Vítkovice ve spolupráci s Cylinders Holding a společností APT v Moravskoslezském kraji.
Jan Sochor
Společnost Volvo Trucks představila nový kamion poháněný plynným vodíkem, který je schopný urazit na jednu nádrž až 1000 km. Kamion je poháněný dvěma palivovými články o celkovém výkonu 300 kW a je postavený tak, aby nabídl maximální výkon a dojezd i v náročnějších terénech. Samozřejmou výhodou vodíku je pak možnost doplnit plnou nádrž do 15 minut.
Jan Sochor
Evropská komise publikovala 20. května 2022 návrh aktu v přenesené pravomoci, kterým stanovuje definici obnovitelného vodíku. Ten stanovuje podmínky, které je nutné splnit pro to, aby vyráběný vodík mohl být prohlášen za plně obnovitelný, a tudíž splňoval nálepku tzv. obnovitelného paliva nebiologického původu (RFNBO). Přestože zveřejněný návrh oproti původnímu znění prošel velkou revizí, stále je natolik restriktivní, že v řadě členských států v podstatě zamezí rozvoji výroby obnovitelného vodíku.
Jan Sochor
Společnost OCI N.V., která vlastní a provozuje výrobny amoniaku po celém světě a k ní doprovázející infrastrukturu v Rotterdamském přístavu, plánuje ztrojnásobit importní kapacity amoniaku na 1,2 milionů tun do roku 2023. Společnost tímto krokem odpovídá na zvyšující se poptávku po zámořském amoniaku v Evropě. Ta je zapříčiněna nižší výrobou na starém kontinentu, a to zejména kvůli vysokým cenám zemního plynu. Společnost předpokládá, že amoniak bude sloužit i jako palivo budoucnosti pro lodní dopravu. Terminál by měl sloužit zároveň k importu vodíku ve formě amoniaku zejména z Blízkého východu a Severní Afriky.
