Ministerstvo dopravy začíná poprvé vážně řešit, jak by se v Česku mohl uchytit v budoucnu v automobilové dopravě vodík. Tomu v poslední době dávají experti větší šance než elektromobilům.
Novinky
Největší hráči v automobilovém průmyslu se čím dál více přiklánějí k tomu, že pohonem budoucnosti nebudou elektrické baterie, ale vodík. Dokazuje to čerstvá dohoda několika velkých automobilek v čele s Toyotou a velkými petrochemickými hráči Royal Dutch Shell a Total.
Turisty do Krkonoš by mohly přivážet autobusy na vodík. Vážně o tom uvažuje město Trutnov a nemuselo by to ani trvat dlouho. Nejprve chce přejít na elektrobusy, poté už na vodíkový pohon, jehož jedinou odpadní látkou je voda.
Do popředí zájmu top manažerů automobilového průmyslu se vrátily elektromobily a otázky pohonu. Na prvním místě v žebříčku nejdůležitějších trendů tak nahradily konektivitu, která podle nich byla pro budoucnost zásadní loni. Vyplývá to z osmnáctého ročníku průzkumu, jehož se zúčastnilo bezmála tisíc výkonných manažerů ze 42 zemí, včetně České republiky.
Vodíkový tahač Nikola One se ukázal v Salt Lake City. Bude víc verzí, výkon je poloviční a pořád nevidíme do kabiny. Na silnici má být v roce 2020.
Auta poháněná vodíkem dostávají od ekologů jedničku. Z výfuků odkapává jenom voda. Ovšem výroba tohoto plynu rozkladem vody je velmi drahá, protože se musí používat zlato, iridium nebo platina. Chemik Zdeněk Sofer a jeho tým vyvíjí materiál, který by mohl přípravu vodíku podstatně zlevnit. Na svůj projekt nyní dostal Neuron Impuls ve výši jeden milion korun.
Japonská spoločnosť Toyota Motor Corporartion informuje na svojich stránkach, že pod vlastnou značkou plánuje začiatkom budúceho roka uviesť na trh autobusy na vodíkový pohon.
Tesla Model S přišla o titul elektrického auta s nejdelším jízdním dosahem. Honda Clarity s vodíkovým palivovým článkem ji překonala o více než 80 km.
Generální ředitel skupiny Vítkovice Libor Witassek říká, že její budoucnost je v jednodušší, dynamičtější struktuře a ve vodíku. Úkolem nového šéfa, který do funkce nastoupil před třemi měsíci, je přinést jiný pohled − podpořit ve třiatřiceti společnostech skupiny Vítkovice to, co je v nich dobré, a odstřihnout to, co skomírá.
Železnice zažívá v posledních letech svoji renesanci a dobře to dokládá právě probíhající veletrh železniční techniky Innotrans v Berlíně. Na jednom místě je tak k vidění prakticky vše, čím budou zejména Evropané po kolejích v příštích letech jezdit. Se svými kousky se tu chlubí i výrobci z Česka.