Dne 19. 9. 2017 se koná ve Velkém jednacím sále Magistrátu hl. m. Prahy" konferenci "Čistá mobilita Prahy a měst ČR", která se pořádá v rámci Evropského týdne mobility. Součástí akce je i výstava automobilů na alternativní pohon před budovou magistrátu, mj. vodíkem poháněná Toyota Mirai, e.Golf nebo TESLA.
Novinky
Toyota v oblasti vodíkových technologií aktivně figuruje již od roku 1992 a po 20 letech vývoje všech nezbytných technologií uvedla na trh první sériově vyráběný vodíkový model Mirai. Vůz poháněný palivovými články spotřebovává vodík namísto benzínu či nafty. Přesněji řečeno jej pohání elektromotor, který využívá elektřinu vyráběnou chemickou reakcí vodíku a kyslíku v palivovém článku. Jediným vedlejším produktem vznikajícím během jízdy automobilu poháněného palivovými články je vodní pára. Vozidlo neprodukuje žádné škodlivé látky, jako např. CO2 nebo SO2 a NOx (zdroje znečištění ovzduší).
Německo potvrdilo, že projekty železničního spojení Praha – Drážďany – Berlín a Norimberk – Schwandorf / Mnichov – Řezno – Schwandorf – Furth im Wald – Plzeň – Praha budou přeřazeny do kategorie naléhavé potřeby. Tento krok umožní rychlejší realizaci stavby. Na setkání v Karlových Varech o tom ministra dopravy Dana Ťoka informoval jeho německý protějšek Alexander Dobrindt.
Korejský Hyundai nečekaně představil nástupce vodíkového modelu ix35 Fuel Cell, který se prodával na vybraných trzích (v ČR nikoliv). Nástupce zatím nemá jméno, automobilka slibuje dojezd přes 500 kilometrů.
Evropská komise (EK) schválila přidělení částky téměř 45 milionů eur (přes 1,1 miliardy Kč) na výstavbu čerpacích a dobíjecích stanic pro nízkoemisní vozidla v České republice.
Olympiáda v Tokiu v roce 2020 dostane asi přívlastek „vodíková“. O rok později má v Německu být zahájena rozsáhlá výroba palivových článků. I to jsou některé z důležitých informací, které zazněly na Světové vodíkové konferenci. Uskutečnila se od 9. do 12. července v Praze.
Dovolte, abychom vás pozvali k účasti na konferenci České vodíkové dny 2017, která se uskuteční ve středu 12. července v kongresovém centru v Praze v rámci mezinárodní konference World Hydrogen Technology Convention (WHTC 2017).
V Česku zatím není veřejná plnicí stanice na vodík, kde by bylo možné Toyotu Mirai natankovat. Auto má dojezd 500 kilometrů, spotřebuje okolo kilogramu vodíku na 100 km. Jde o první sériově vyráběné auto na vodík. Prodává se v Japonsku, USA nebo severských zemích Evropy a v Německu. Na tuzemský trh se zatím nepodívá.
K nejzajímavějším současným vývojovým úkolům patří vodíkové technologie. Vodík je stále častěji označován za zdroj energie budoucnosti. Patří k obnovitelným zdrojům, které lze získávat z vody. O vodíkových technologiích a aplikacích vodíku v energetice a dopravě proto dnes v Ostravě jednala zhruba stovka zástupců českých i zahraničních firem, vědců a členů Národního strojírenského klastru. Vodíkové technologie označili za velkou příležitost pro tuzemské strojírenství.
Pro provoz vozů s vodíkovým pohonem schází síť plnicích stanic. První by chtěl postavit Unipetrol.
