České strojaře zajímá vodík – jako palivo i jako byznys

České strojaře zajímá vodík – jako palivo i jako byznys

K nejzajímavějším současným vývojovým úkolům patří vodíkové technologie. Vodík je stále častěji označován za zdroj energie budoucnosti. Patří k obnovitelným zdrojům, které lze získávat z vody. O vodíkových technologiích a aplikacích vodíku v energetice a dopravě proto dnes v Ostravě jednala zhruba stovka zástupců českých i zahraničních firem, vědců a členů Národního strojírenského klastru. Vodíkové technologie označili za velkou příležitost pro tuzemské strojírenství.

„Lahvárenská skupina Cylinders Holding má zvládnutou produkci nádrží pro skladování vodíku až po 1000 a 1100 bar pracovního tlaku, což je naprosto unikátní výroba,” uvedl šéf dozorčí rady Cylinders Holding Jan Světlík.

Vodíkový program je důležitý také pro budoucnost strojírenských Vítkovic. „Vodíkový program jsme ve velkém rozjeli loni a je výsledkem vlastního vývoje a inovací. Místo fosilní a jaderné energetiky přicházejí v Evropě na řadu decentralizované chytré energetické sítě, pro které již nabízíme nové technologie na bázi bioCNG a vodíku, plus technologie pro využívání energií z větru a z vody,“ uvedl generální ředitel a předseda představenstva Vítkovic Libor Witassek.

Podle něj je i strojírenská skupina na projekty s vodíkem připravena a její specializovaná firma by mohla hrát i roli tzv. systémového integrátora, který skloubí exitující i nové technologie do komplexního řešení pro vodíkovou energetiku či dopravu. „V tuto chvíli máme již zaregistrovánu ochrannou známku Vítkovice Blue Planet, která označuje ekologické technologie s využitím nejen vodíku, ale i CNG, bioCNG a dalších přírodních zdrojů,“ oznámil L. Witassek s tím, že tyto technologie je již dnes možné dodávat z Vítkovic na klíč.

Vodík je výborný zdroj energie a také palivo budoucnosti. Synergie nízkoemisních technologií dokáže zajistit energeticky soběstačné regiony na bázi ekologických zdrojů.


Zdroj:

http://www.ostrava-online.cz/zpravy/ceske-strojare-zajima-vodik-jako-palivo-i-jako-byznys