Hyundai Motors zahajuje zkušební provoz vodíkových autobusů Elec City Fuel Cell v Mnichově

Náš člen Hyundai Motors bude v nadcházejících týdnech spolupracovat s německými provozovateli autobusů na zkušebním provozu autobusu Elec City Fuel Cell s pohonem na vodík. Hyundai zároveň zkoumá možnosti uvedení autobusu na evropský trh. Němečtí provozovatelé autobusů budou přepravovat cestující na běžných linkách v německém Mnichově. Autobus ujede na plnou nádrž více než 500 kilometrů.

Německá společnost Svevind plánuje v Kazachstánu postavit elektrolyzéry o výkonu 30 GW

Německý investor a  zřizovatel  větrných a solárních elektráren Svevind plánuje na kazašské stepi postavit až 45 GW výkonu větrné a solární elektřiny. Celý systém by měl být doprovázen  elektrolyzéry o výkonu 30 GW, které by měly ročně vyrobit až 3 miliony tun zeleného vodíku. Projekt se nachází ve stavu dohody o společném záměru mezi společností Svevind a Kazašskou národní investiční společností. O realizaci projektu se bude rozhodovat až mezi lety 2025 – 2027. Pokud by se projekt naplnil, jednalo by se vedle panevropského projektu HyDeal Ambition, který cílí na 95 GW solárního výkonu a  elektrolyzéry o výkonu 67 GW, o jeden z největších projektů na výrobu zeleného vodíku na světě. 

Evropa do roku 2030 vyrobí stejné množství čistého vodíku jako dnes toho špinavého

Na Evropském vodíkovém fóru, které je výsledkem aktivit European Clean Hydrogen Alliance (Evropská aliance pro čistý vodík) a které se uskutečnilo v polovině června, představila Evropská komise celkem 997 vodíkových projektů, jež splnily předem stanovená kritéria. Pokud by se všechny projekty realizovaly, bude Evropa do roku 2030 vyrábět více jak 6 milionů tun zeleného vodíku, přes 2 miliony tun modrého a okolo půl milionu tun vodíku z odpadu. To se rovná asi 300 TWh ročně.

Nové partnerství mezi Evropskou komisí a společností Breakthrough Energy zprostředkuje až 1 miliardu eur i na zelený vodík

Evropská komise zveřejnila 2. 6. 2021 informaci ohledně nového partnerství, které podpoří investice do zeleného a nízkoemisního průmyslu. Společně se společností Breakthrough Energy Catalyst, za kterou stojí celosvětově známý americký filantrop Bill Gates, cílí partnerství na mobilizaci investic napříč soukromým a veřejným sektorem. Od spolupráce je očekáváno zprostředkování až 1 miliardy eur mezi roky 2022 – 2026 na řadu projektů. Finance by měly jít zejména na vybudování velkých demonstračních projektů zaměřující se na čisté technologie. Cílem je, aby tyto projekty snížili koncovou cenu čistých technologií, zrychlily jejich nasazení a pomohly redukovat emise oxidu uhličitého. Nové partnerství chce investovat do velkých celoevropských projektů, které naplní ambice Zelené dohody pro Evropu, jmenovitě se jedná o rozvoj zeleného vodíku, udržitelných paliv pro leteckou dopravu, technologie přímého zachytávání uhlíku ze vzduchu a dlouhodobé skladování elektrické energie. V budoucnu se počítá i s investicemi do výroby nízkouhlíkové oceli a cementu.

European Clean Hydrogen Alliance přijala více jak 1052 projektů

European Clean Hydrogen Alliance (ECH2A), jíž jsme členy, publikovala v půlce května zprávu o počtu přijatých vodíkových projektů, společně s dalšími informacemi, které popisují postup do dalších kol matchmakingu. Celkem tak Aliance přijala více jak 1052 projektů. Všechny projekty, které budou Evropskou komisí vybrány, budou prezentovány na události nesoucí název Hydrogen Forum. Ta proběhne 17. – 18. června 2021

ČEZ postaví v ČR do roku 2030 6 GW výkonu OZE, v budoucnu dojde i na vodík

Největší výrobce elektrické energie v České republice, skupina ČEZ, představila 20. května 2021 vizi energetické tranzice do roku 2030. V ní se zavázala k navýšení podílu výkonu obnovitelných zdrojů energie o 6 GW do roku 2030. ČEZ mimo jiné do budoucna počítá i s využíváním vodíku.

Evropský parlament potvrdil svůj přístup k zelenému a modrému vodíku

Evropský parlament schválil na plenárním zasedání 19. května report, potvrzující roli zeleného vodíku v otázce přechodu k uhlíkově neutrální Evropě. Report vznikl jako reakce Parlamentu na loňskou vodíkovou strategii z dílny Evropské komise. Dokument podtrhuje dlouhodobé stanovisko Parlamentu a zmiňuje jako jediné budoucí řešení právě zelený vodík. I přes jasně vyjádřenou podporu zelenému vodíku, je dle reportu důležité podpořit rozvoj vodíkového hospodářství během následujících 10 let i výrobou modrého vodíku.

Nová studie IEA podtrhuje roli vodíku v energetické tranzici k uhlíkové neutralitě do roku 2050

Mezinárodní agentura pro energii (IEA) vydala první komplexní energetický report na světě, který pokrývá světový energetický systém a jednotlivé možnosti, jak v něm dosáhnout do roku 2050 uhlíkové neutrality. Report pracuje se scénářem přechodu k uhlíkově neutrální společnosti, který zajistí cenově dostupné dodávky energie a robustní ekonomický růst, ve kterém budou hlavní roli hrát obnovitelné zdroje energie místo fosilních paliv. Vodík v této tranzici sehraje důležitou roli.

Dánská společnost Everfuel oznámila plány na výstavbu 300 MW elektrolyzéru

Dánská společnost Everfuel oznámila plán výstavby elektrolyzéru o výkonu 300MW v ropné rafinérii Frederici, která patří společnosti Shell. Projekt nese název HySynergy. Jeho cílem je snížit emise oxidu uhličitého dánské pozemní dopravy o 5 % do roku 2025.

Obří projekt na výrobu zeleného vodíku v Severním moři

Společnosti GASCADE, Gasunie, RWE a Shell podepsaly společnou deklaraci o spolupráci na projektu AquaDuctus. Jedná se o projekt, který má za cíl vystavět plynovod transportující zelený vodík produkovaný větrnými elektrárnami v Severním moři do Německa.