Miluji ty chvíle, kdy je něco poprvé. Pamatuju si, kdy jsem viděl televizi, to mi bylo devět a bylo to ve Filmovém klubu, tehdy sídlil v hotelu Palace v Panské ulici v Praze, dávali tenkrát hokej ČSR–Kanada. Pamatuji si na první setkání s polovodiči: to mi tenkrát paní profesorka Vlasta Hilská, zakladatelka japanistiky u nás, ukázala malou plechovou krabičku a dala mi hádat, co to je. Myslel jsem, že je to nějaký dámský foťák, a ona zmáčkla čudlík a začalo to hrát. No a před týdnem jsem poprvé řídil automobil poháněný něčím jiným než benzinem či naftou. Byla to Toyota Mirai a jeli jsme s ní z Prahy natankovat k nejbližší vodíkové pumpě, ta je v Drážďanech. Nu co, tenkrát ta televize taky měla jen mrňavou zelenkavou obrazovku a rádio paní profesorky svým zvukem rvalo uši.
Novinky
Mercedes-Benz myslí na budoucnost, o které se spekuluje, zda bude na vodík nebo elektřinu. Jeho nové SUV s názvem GLC F-CELL spojuje obojí. Jde totiž o vodíkový hybrid, jezdí na elektřinu ze zásuvky i tu vyrobenou z vodíku.
Na jaký pohon budou auta v budoucnosti jezdit? Bude to pohon čistě elektrický, spalovací, nebo se snad prosadí pohon vodíkový? Těžko říct. Mercedes každopádně nechce zaspat ani v jednom ohledu, a tak se vám může stát, že na silnici brzy potkáte auto s logem Mercedesu na vodíkový pohon. Přesně takový je Mercedes GLC F-CELL, který jsem si po kolegovi Martinovi vyzkoušel i já.
Je auto na vodík bezpečné? O tom se v mnoha článcích mohutně debatuje. První auto na vodík ale nyní prošlo oficiálními crash testy a výsledek je vynikající.
Hyundai Motor se v rámci „měsíce čisté jízdy“ (Clean Driving™ Month) a u příležitosti uvedení modelu NEXO, nové generace elektromobilu s vodíkovými palivovými články, na trh, spojil s University College London, aby zmapoval trasu s nejvíce znečištěnými a přeplněnými ulicemi v Londýně, včetně oblastí Kings Cross, Westminster, Elephant & Castle a Deptford.
Korejské město Ulsan zahájilo provoz dvou elektrobusů, které si samy vyrábějí elektřinu ve vodíkových palivových článcích. Jsou první z celkem tisícovky takových autobusů, které mají do čtyř let jezdit po celé Koreji. V Česku jezdil autobus na vodík už před téměř deseti lety.
Fronius Solar Energy v Thalheim bei Wels chystá otevření první zelené vnitropodnikové vodíkové čerpací stanice v Rakousku. Vodík je důležitým prvkem při propojování sektorů a efektivním využívání obnovitelných energií pro výrobu proudu, tepla a zajištění mobility. Společnost Fronius proto pracuje také na řešeních pro výrobu zeleného vodíku, vyráběného pomocí přebytečné sluneční energie z fotovoltaických systémů. Čerpací stanice SOLH2UB ve městě Thalheim bei Wels nyní dokazuje, že tato koncepce bezvadně funguje.
V Los Angeles se chystá nový systém přepravy zboží, který bude využívat nákladní auta na vodík. Shell tady pak pro ně otevře dvě vodíkové čerpací stanice.
Moravskoslezský region by se v Česku mohl stát lídrem v oblasti ekologické veřejné dopravy. Jako první totiž hodlá využít vládní program RE:START a zařadit do provozu až několik desítek autobusů poháněných vodíkem. První vozy by mohly cestující svézt už v roce 2020.
Pětadvacítka nejlepších studentů středoškolských řemeslných oborů získala titul Mladý řemeslník roku 2018. Odborné zaměření oceněných bylo široké - od technických až po umělecké směry. Při předávání cen v budově Senátu byl k vidění například rádiem řízený model autíčka na vodíkový pohon, který vytvořili ocenění středoškoláci, nebo módní přehlídka, na které předvedli svá díla další vítězní studenti. Organizátoři soutěže věří, že takto zvýší zájem o studium řemesel.
