Toyota chystá v rámci rozvoje vodíkových technologií otevření Hydrogen Factory Europe

Toyota chystá v rámci rozvoje vodíkových technologií otevření Hydrogen Factory Europe

Toyota Motor Europe (TME) plánuje otevření Hydrogen Factory Europe,obchodního provozu, která má strategický význam v oblasti výroby palivových článků a hraje klíčovou roli při podporování rostoucí sítě obchodních partnerství. Hydrogen Factory Europe bude zodpovědná za zvýšení výroby palivových článků a aktivní podporu různých forem obchodní spolupráce. Tato iniciativa je plně v souladu s firemní strategií, která si klade za cíl dosáhnout uhlíkové neutrality v Evropě do roku 2040, a to o deset let dříve než celosvětový cíl stanovený značkou Toyota.

Společnost Toyota předpokládá, že do roku 2030 bude Evropa jedním z předních světových trhů v oblasti vodíkových palivových článků, což povede k intenzivnímu rozvoji aplikací v odvětví mobility a energetiky. Investice do tohoto sektoru rostou, a to i díky regulačním opatřením. Například Evropská komise v rámci programu Green Deal plánuje investovat 45 miliard EUR do roku 2027, a Fond dopravní infrastruktury EU alokoval 284 milionů EUR, což představuje přibližně třetinu svého rozpočtu, na instalaci vodíkových plnicích stanic.

Toyota, jakožto inovátor vodíkových technologií v oblasti mobility, vstoupila do světa vodíkových technologií v roce 2015 představením prvního modelu Mirai, prvního sériově vyráběného osobního automobilu. Nedávným uvedením druhé generace modelu Mirai v roce 2020 potvrzuje Toyota svůj závazek v oblasti palivových článků.

V letošním roce Toyota představila prototyp prvního vodíkového pickupu Hilux FCEV, demonstrující všestrannost technologie palivových článků. Versatilita vodíku umožňuje těmto vozidlům nabízet vyšší užitečné zatížení a tažnou kapacitu ve srovnání s jinými alternativami s nulovými emisemi.

Na základě rozsáhlých zkušeností Toyota vyvíjí novou generaci technologie vodíkových palivových článků, s cílem dosáhnout nadstandartních výsledků prostřednictvím prodlouženého životního cyklu a snížení nákladů. Plánovaný prodej této nové technologie palivových článků je naplánován na rok 2026 a přinese vyšší energetickou hustotu (higher power density). Předpokládá se, že nový systém palivových článků zajistí o 20 % delší dojezd, přičemž pokrok v technologii a rozšířená výroba povedou k výraznému snížení nákladů o více než třetinu. Aktuální výzkum je rovněž zaměřen na potenciál škálovatelných svazků palivových článků s různými výkony a konstrukcí palivových nádrží složitých tvarů, které jsou kompatibilní s vozidly různých velikostí.

„Evropa projevuje dlouhodobou důvěru ve vodík, a my také. Budeme pokračovat ve vývoji osobních automobilů s palivovými články a dalších lehkých užitkových vozidel, zatímco jsme rozšířili své zaměření na těžkou nákladní dopravu, abychom podpořili rozšíření životaschopné vodíkové infrastruktury. Náš záměr spočívá v dalším rozvoji a získávání zkušeností prostřednictvím testování vlastní sítě a také ve spolupráci s partnery, kteří sdílejí náš přístup.“ uvedl Thiebault Paquet, viceprezident TME a vedoucí byznysu s palivovými články.

Toyota věří, že vodík hraje klíčovou roli v cestě k uhlíkové neutralitě. Technologie palivových článků Toyota uplatňuje nejen v oblasti mobility, ale i v ekonomickém sektoru mimo dopravu. Společnost se profiluje jako průkopník v oblasti vodíkových technologií, když integruje tuto pokročilou technologii do různých typů vozidel a stacionárních aplikací pro firemní zákazníky a původní výrobce (OEM). V reakci na rostoucí poptávku začala společnost TME v lednu 2022 v Evropě vyrábět kompaktní moduly palivových článků 2. generace. Současně směřuje k nastavení standardu 700bar pro FCEVs.

Zdroje:

https://newsroom.toyota.eu/toyota-hydrogen-factory-scaling-up-its-european-activities/

https://energynews.biz/toyota-unveils-hydrogen-factory-europe/

 

European Union
Project "Česká vodíková technologická platforma 2023" CZ.01.1.02/0.0/0.0/20_369/0025119
Is co-financed by the European Union