Téměř 30 evropských firem založilo novou iniciativu Global Hydrogen Mobility Alliance

Téměř 30 evropských firem založilo novou iniciativu Global Hydrogen Mobility Alliance

Téměř 30 evropských firem, mezi které se zařadily firma Bosch, Daimler, Messer Technogas či Solaris, spojilo síly a založilo novou iniciativu s názvem Global Hydrogen Mobility Alliance (GHMA) s jasným cílem: vyslat silný signál, že vodík v dopravě je nezbytným doplňkem k bateriové elektromobilitě a bez něj nebude možné naplnit klimatické a strategické cíle Evropy v oblasti dopravy. 

Ve společném dopise adresovaném předsedkyni Evropské komise Ursule von der Leyen z 2. července 2025 GHMA vyzývá k zásadnímu přehodnocení současného politického a legislativního rámce. Upozorňuje, že evropská strategie jednostranně favorizuje bateriová řešení, zatímco vodíková mobilita, zejména vozidla s palivovým článkem, je systémově znevýhodňována. Tato politika podle aliance ohrožuje nejen technologickou neutralitu, ale i samotnou budoucnost evropského průmyslu a pracovních míst. 

Signatáři jednoznačně podporují cíle dekarbonizace dopravy, avšak upozorňují na systémová rizika spojená s příliš úzkým zaměřením na bateriové elektromobily: 

  • Nedostatečné kapacity přenosových a distribučních soustav pro masové zavádění těžkých elektrických vozidel. 
  • Závislost na dovozu kritických surovin, především z Číny (např. lithium, kobalt, grafit), což zvyšuje geopolitické riziko a zranitelnost dodavatelských řetězců. 
  • Ohrožení zaměstnanosti a know-how v evropském automobilovém a dodavatelském průmyslu, který má silnou tradici ve výrobě spalovacích motorů a strojírenství. 

Dopis upozorňuje, že pokud bude EU i nadále upřednostňovat pouze baterie, hrozí ztráta až stovek tisíc kvalifikovaných pracovních míst v sektorech, které nejsou přímo kompatibilní s bateriovým pohonem. Naopak vodíková technologie nabízí příležitost využít stávající dovednosti, výrobní kapacity a evropské know-how. 

Signatáři požadují včlenit vodík do strategie EU Sustainable Transport Investment Plan, či podporu scale-upu vodíkových technologií z veřejných financí nebo urychlenou implementaci nařízení AFIR

Zatímco Evropa reguluje, Čína masivně investuje a rozvíjí paralelně jak bateriové, tak vodíkové technologie, čímž zajišťuje do budoucna technologickou i průmyslovou suverenitu. 

Zdroj informací a obrázku: https://globalh2mobilityalliance.org/ 

Image

Projekt “Koordinační činnost České vodíkové technologické platformy 2027“
CZ.01.01.01/07/24_052/0005624
je spolufinancován Evropskou uniií.