Tesla Model S přišla o titul elektrického auta s nejdelším jízdním dosahem. Honda Clarity s vodíkovým palivovým článkem ji překonala o více než 80 km.
Nemůže být pochyb o tom, že vodíková a elektrická auta mají svá pro a proti. Hlavními argumenty příznivců vodíkových aut je oproti čistě elektrickým vozům menší hmotnost, rychlé tankování a dlouhý dojezd. A Honda Clarity, nový vůz japonské značky, poprvé určený pro široký a ničím nelimitovaný okruh zákazníků, dává těmto argumentům za pravdu. Japonci oznámili výsledky měření spotřeby dle americké metodiky EPA, z níž bylo zjištěno, že clarity ujede na jednu nádrž vodíku 589 km! A to už je vzdálenost se kterou by se dalo žít, co říkáte?
Kromě toho, že jde o úctyhodný akční rádius, jedná se o doposud nejlepší výsledek mezi elektřinou poháněnými vozidly. Honda výrazným způsobem pokořila Teslu Model S P100D, která ujede na jedno nabití 506 km, těsně následovaná Toyotou Mirai s pěti stovkami kilometrů. Je sice pravda, že clarity není žádné pírko, váží 1890 kg (tedy o 40 kg více, než mirai), ale všechno je relativní, váha P100D sice nebyla ještě oficiálně potvrzena, ale coby nový topmodel se bude pohybovat za hranicí 2200 kg, aktuální P85D začíná na 2240 kg, což je o nezanedbatelných 350 kg více.
Honda dále udává dobu tankování tři minuty a poté je opět připravena na svých 500+ kilometrů, zatímco Tesla stráví na superchargeru 20 minut, má nabito z poloviny a životnosti akumulátorů tento typ nabíjení rozhodně nesvědčí.
Pravda, japonský sedan střední třídy a luxusní americký vůz, disponujícím výkonným elektromotorem, nejsou úplně srovnatelné vozy, ale poměrně jasně ukazují výhody vodíkového pohonu. Honda Clarity by přitom měla umožnit vcelku příjemné cestování čtyřem dospělým pasažérům, elektromotor má výkon 177 koní a k dispozici je okamžitá reakce točivého momentu s maximem 300 N.m. V okamžiku, kdy bude existovat alespoň minimální infrastruktura a dojde rozhodnutí, jak co nejefektivněji vyrábět vodík, by tedy mohlo být vodíkové cestování velmi příjemné, nekomplikované a bez stresu, zda se vůbec povede dojet do cíle. Honda se ale nebrání ani elektromobilitě, v karoserii sedanu Clarity se do konce dekády objeví i čistě elektrický pohon a už příští rok se bude nabízet tento model coby plug-in hybrid.
Vodíkové modely jsou sice nyní velká exotika, už v další generaci, tedy v horizontu pěti let, by se mělo jejich množství výrazně zvýšit. Do hry navíc vstoupí i pro evropský trh důležité značky v čele s BMW, což by mělo být impulzem ke zintenzivnění budování místní infrastruktury. Do té doby bude Honda, stejně jako Toyota a Hyundai, své vodíkové vozy pouze pronajímat, v USA se hovoří zhruba o částce 500 dolarů měsíčně,což je vcelku snesitelné.
Zdroj:
http://www.auto.cz/honda-clarity-pokorila-teslu-model-s-v-cem-99608