Každý konec roku je výzvou k bilanci činností, splněných úkolů i úspěchů. Stejně tak letos, s blížícím se koncem roku, se chceme zastavit u úspěšných vodíkových příběhů, které se podařily ve výzkumu, vývoji a inovacích na půdě EU. Letošní bilance je možná o to významnější, že nastupuje nová Evropská komise a debatuje se o možných změnách ve vodíkové legislativě a schopnosti EU dosáhnout cílů vytýčených v balíčku Fit for 55 a plánu REPowerEU. Představíme vám celkem čtyři vodíkové projekty, které se v roce 2024 dostaly z fáze výzkumu a testování do fáze komercionalizace a ukázaly možnosti využití vodíku při dekarbonizaci a posílení energetické bezpečnosti EU.
Prvním úspěšným vodíkovým projektem roku 2024 je projekt RH2IWER (Renewable Hydrogen for Inland Waterway Emission Redduction) podporující přesun nákladní dopravy ze silnic do sektoru vodní dopravy a využití amoniaku jako paliva pro vodní nákladní dopravu. Projektu RH2IWER se v roce 2024 dostal z fáze demonstračního projektu do plné komercionalizace. Společnost RH2IWER staví nová plavidla poháněná vodíkovými palivovými články, modernizuje starší modely poháněné naftovými motory a pracuje na standardizaci této technologie s cílem urychlit zavádění bezemisní vnitrozemské plavby. RH2IWER zavede v roce 2025 na vodních cestách spojujících Nizozemsko, Německo a Belgii jedno plavidlo pro přepravu suchého nákladu, dva tankery a tři kontejnerová plavidla poháněná vodíkem. Partner RH2IWER, společnost FLAGSHIPS modernizovala a spustila na vodu H2 Barge 2 pro přepravu kontejnerů na Rýně mezi Rotterdamem a Duisburgem. Na Seině v Paříži začne předvádět nový nákladní člun Zulu 6. V severním Nizozemsku pak obě společnosti pracují na projektu WEVA, jehož cílem je postavit vodíkový člun Antonie, který bude přepravovat sůl mezi Rotterdamem a Delfzijlem a nahradí 120 nákladních automobilů zajišťujících dosud přepravu. Uvedené projekty jsou partnery projektu RH2INE, jehož cíle je vytvořit přeshraniční vodíkovou infrastrukturu v regionu Rýn-Alpy.
Druhým úspěšným projektem je EVERYWH2ERE, který integruje PEM palivové články do zařízení zajišťujících spolehlivé, tiché a nízkoemisní napájení v prostředí, jako jsou staveniště, přístavy a společenské a kulturní akce. Společnost EVERYWH2ERE vyvinula a v roce 2024 otestovala šest „plug-and-play“ generátorů (elektrocentrál) využívajících palivové články. Aby mohly být vodíkové elektrocentrály dislokovány, prozkoumala společnost právní rámec v různých zemích EU a zajistila jejich soulad s předpisy. Kromě toho byly definovány smluvní a obchodní modely a strategie replikace.
Třetím úspěšným projektem jsou projekty HYSTORIES a HyUSPRe, které se zabývají skladováním vodíku v EU. Projekty HYSTORIES a HyUSPRe vytipovaly vhodné porézní zásobníky pro skladování vodíku a prozkoumaly ekonomické, environmentální a technické požadavky potřebné k jejich využití. V rámci projektu HYSTORIES byla vytvořena databáze lokalit "Hystories Dashboard" pro skladování vodíku ve 27 členských státech EU a čtyřech sousedních zemích. V rámci projektu HyUSPRe vytvořili interaktivní mapu potenciálních úložišť ve vyčerpaných plynových polích a akviferech a plán pro zavádění podzemních úložišť do roku 2050.
Posledním úspěšným projektem (sadou projektů), který zde zmíníme, jsou projekty v systému testování HIGGS. HIGGS vytvořil rozsáhlý soupis materiálů používaných v potrubích a přepravních zařízeních a provedl rozsáhlé testování na řadě kritických součástí v experimentálním testovacím zařízení, které vyvinul. HIGGS rovněž zmapoval technický, právní a regulační rámec potřebný pro vysokotlakou plynovou síť, vytvořil testovací platformu a vyhodnotil materiály, technologie a postupy z hlediska cenové dostupnosti a bezpečnosti. Výzkum byl realizován v několika podprojektech: SHIMMER, PilgrHYm, CANDHy a OPTHYCS. Projekt SHIMMER se zaměřuje na zlepšení řízení vtláčení vodíku do plynárenské soustavy. Projekty PilgrHYm a CANDHy testují kompatibilitu plynové infrastruktury s vodíkem, přičemž PilgrHYm se zaměřuje na ocelová potrubí a CANDHy na neocelová potrubí. Projekt OPTHYCS pak vyvíjí technologii pro detekci úniků vodíku a zvýšení bezpečnosti jeho přepravy.
Zdroj obrázku: https://bgs.maps.arcgis.com/apps/dashboards/630ec7b3cbd54e39b4111e397315ae99