
Celkem 640 milionů € si rozdělí 6 vodíkových projektů v Polsku. Peníze budou vyplaceny z národního postcovidového fondu obnovy. Prostředky si rozdělí společnosti Orlen, Polenergia, Tauron, Bioagra a Promet-Plast. Finance půjdou jak na výstavbu elektrolyzérů k výrobě RFNBO, tak do mobility k výstavbě plnicích stanic, nebo na výrobu vodíku i jinými způsoby než jen elektrolýzou. Projekty Orlenu by se mohly dotknout i rozvoje vodíku v České republice.
Polská společnost Orlen, která zároveň provozuje českou litvínovskou rafinerii, dostala finanční prostředky v hodnotě téměř 400 milionů €. Prostřednictvím podpory má dojít k výstavbě elektrolyzéru v rámci projektu Green H2 o výkonu 100 MW v gdaňské rafinerii. Kromě výroby vodíku v Gdaňsku má podpora zafinancovat i realizaci projektu Hydrogen Eagle, o kterém se v souvislosti s vodíkem hovořilo zejména před pár lety. Projekt v původní verzi plánoval výstavbu až 250 MW elektrolyzérů a výroben vodíku z odpadů v Polsku, na Slovensku a v České republice, s cílem vyrábět až 50 tisíc tun vodíku ročně. Součástí projektu Hydrogen Eagle byla výstavba 100 plnicích stanic, a to v době, kdy se počítalo s masivnějším rozvoje vodíkové mobility v osobní dopravě. V jaké podobě se projekt zrealizuje je zatím nejasné. Plány českého Orlenu v oblasti vodíkové mobility momentálně nenasvědčují zvýšenému zájmu o rozvoj vodíkové mobility na území ČR.
Dalším významným projektem je projekt H2Silesia, který realizuje společnost Polenergia, a který získal 134 milionů €. Ten má za cíl vybudovat 105 MW elektrolytické kapacity. Vodík by měl být dodáván do průmyslu a dopravy. Projekt se nachází v oblasti Horního Slezska a má tak potenciál dodávat vodík i na území Moravskoslezského kraje, s kterým přímo sousedí. Projekt údajně podepsal již nezávazné LOI s potenciálními odběrateli.
Mezi další projekty, které získaly financování, patří výstavba 20 MW elektrolyzéru u uhelné elektrárny Jaworzno společností Tauron, či výroba vodíku společností Promet-Plast či Bioagra. Většina výše zmíněných projektů byla zároveň projekty IPCEI.
Zda se budou projekty realizovat stále záleží na tom, pokud se podaří uzavřít smlouvy o odběru. Polsko v současnosti navíc nemá ještě stanovené pokuty za neplnění cílů směrnice RED. V závislosti na pokutách se následně bude lišit ochota spotřebitelů za vodík zaplatit.
Zdroje:
Zdroj obrázku:
AI