Agentura EU pro spolupráci energetických regulačních orgánů (ACER) vydala report o trhu s vodíkem pro rok 2024

Agentura EU pro spolupráci energetických regulačních orgánů (ACER) vydala report o trhu s vodíkem pro rok 2024

Agentura Evropské unie pro spolupráci energetických regulačních orgánů (ACER) vydala v listopadu 2024 novou zprávu o trhu s vodíkem pro rok 2024. Zpráva přichází v době, kdy je na unijní úrovni diskutováno, zda byly ambiciózní plány v roce 2020 nastaveny realisticky a zda nejsou unijní pravidla pro výrobu obnovitelného vodíku příliš striktní. Report není příliš kritický k cílům Vodíkové strategie EU. Jeho doporučení jsou sice z evropského hlediska konkrétnější v porovnání s celosvětovými reporty (např. Global Hydrogen Review 2024), ale i přesto se nejedná o dokument, který by byl svým obsahem revoluční. Z reportu přesto přinášíme pár zajímavých a podstatných postřehů. 

  • Cena obnovitelného vodíku je dle ACER 3-4x vyšší než cena šedého vodíku (ACER cenu odhaduje na 8 € za kg, přičemž vychází z dat S&P Global Commodity Insights, cena není reprezentativní reálné ceně na trhu v ČR). Na konci roku 2023 bylo v EU instalováno 216 MW elektrolyzérů, přičemž 76 MW bylo instalováno v Německu, 36 MW ve Španělsku a 30 MW ve Švédsku.
  • ACER shrnuje, že v současné chvíli je v Evropě 200 000 km přepravních plynovodů a 2 miliony km distribučních plynovodů. Současné plány pro vodíkovou přepravu jsou na úrovni přibližně 15 500 km. Ceny předpokládané přepravními společnostmi za repurposing (předělání plynovodů na vodíkovody) se významně liší a jsou odhadovány od 1 milionu až po téměř 6 milionů € za 1 km. Výsledná cena za přepravovaný vodík se v jednotlivých studiích liší a je odvislá od toho, zda se jedná o nové či předělané plynovody nebo předpokládané utilizaci přepravní kapacity. Pro více informací k přepravě vodíku doporučujeme analýzu naší kolegyně Šárky Waisové: ‚‚Dovoz obnovitelného vodíku do ČR‘‘ ze září 2024.
  • Legislativní prostředí napříč členskými státy je rozličné. Zatímco v Německu již probíhá nebo je dojednána podoba řešení pro financování vodíkové přepravní infrastruktury až k roku 2055 (zejména poplatků za přepravu), v zemích jako je Česká republika debata ještě nezačala. Všechny státy EU nicméně musí do roku 2026 transponovat směrnici z dekarbonizačního balíčku pro trh s plyny, která se do jisté míry této otázce věnuje. 
  • ACER nepřímo nabádá k zahrnutí vodíku jako komodity pod Nařízení REMIT, které zavádí legislativní rámec pro monitorování velkoobchodních trhů s energií. Vodík není pod REMIT zahrnut, neboť většina transakcí mezi výrobci a spotřebiteli probíhá napřímo a pro jejich vlastní využití. REMIT by pomohl s likviditou trhu s vodíkem prostřednictvím zveřejňování veřejně dostupných informací o výrobě, skladování či spotřebě a ceně vodíku.  
  • V případě, že by došlo k realizaci výroby 10 milionů tun obnovitelného vodíku tak, jak to požaduje Vodíková strategie EU, vyžádalo by si to přibližně 3/4 veškeré vyprodukované elektrické energie z OZE v EU k roku 2023 a minimálně 100 GW elektrolyzérů. ACER nabádá k integrovanému plánování a koordinaci vodíkových cílů s cíli přímé elektrifikace, a to například výstavbou elektrolyzérů v místech, kde nebudou přispívat k zahlcování elektrizační soustavy, ale k její regulaci poblíž zdrojů OZE.
  • ACER nabádá ke zjednodušení složitých regulatorních pravidel v oblasti vodíku, ať už se jedná o evropská či národní dotační schémata, nebo unijní legislativu. Ve svých doporučeních pak ponouká Komisi k vyjasnění role obnovitelného a nízkouhlíkového vodíku.
  • V oblasti infrastrukturního plánování zmiňuje ACER, že v případě nejisté poptávky po vodíku v daném členském státě, je nutné přistupovat k rozvoji přepravní infrastruktury postupně, od stávajících odběratelů po nové, aby se provozovatelé vyhnuli ustrnutým investicím. 

ACER report: https://www.acer.europa.eu/sites/default/files/documents/Publications/ACER_2024_MMR_Hydrogen_Markets.pdf  

Image

Projekt “Koordinační činnost České vodíkové technologické platformy 2027“
CZ.01.01.01/07/24_052/0005624
je spolufinancován Evropskou uniií.